اعلام نهایی شدن متن پیش نویس توافقنامه آمریکا با طالبان
(last modified 1398-06-06T08:52:47+00:00 )
سنبله 06, 1398 13:22 Asia/Kabul
  • اعلام نهایی شدن متن پیش نویس توافقنامه آمریکا با طالبان
    اعلام نهایی شدن متن پیش نویس توافقنامه آمریکا با طالبان

گزارش های تایید نشده از نهایی شدن متن پیش نویس توافقنامه به اصطلاح صلح آمریکا با طالبان در قطر حکایت دارد.

متن پیش نویس توافقنامه آمریکا با طالبان در قطر در مذاکرات دور نهم خلیل زاد نماینده آمریکا در امور افغانستان و نمایندگان سیاسی طالبان نهایی شده  است.

تاکنون جزئیات توافقنامه  آمریکا با طالبان در پیش نویس این توافقنامه منتشر نشده است .

 زلمی خلیل زاد قرار است به کابل رفته تا دولت افغانستان را  در جریان نتایج نهمین دور مذاکرات قطر  قرار دهد.

گزارش نهایی شدن متن پیش نویس توافقنامه آمریکا با طالبان در حالی منتشر شده است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد  هیچ جدول زمانی برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان وجود ندارد در حالی که جدول زمانی برای خروج این نظامیان  از افغانستان مهمترین موضوع مذاکرات  آمریکا با طالبان است .

طبق انچه در رسانه ها منتشر شده است نهمین دور مذاکرات آمریکا با طالبان در قطرکه پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد ظاهرا فرجام متفاوتی در مقایسه با هشت دور قبلی گفتگوهای آنان پیدا کرده است.در روزهای اخیر هم اخباری منتشر شده نشان می داد که ظاهرا آمریکا پذیرفته که از مجموع ۱۴ هزار نظامی خود در افغانستان ۵ هزار تن از آنان را از این کشور خارج کنند.

البته اعلام شده که خروج این ۵ هزار نظامی آمریکا از افغانستان در ۱۵ تا ۲۰ ماه آینده انجام خواهد شد.

با توجه به تاکیدات قبلی طالبان بر لزوم خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان برای پابان جنگ این پرسش مطرح است که در قبال خروج تنها بخشی از این نیروها آنهم در حدود ۲۰ ماه آینده موضع این گروه در خصوص تداوم یا توقف جنگ چه خواهد بود؟

اگر چه تاکنون هیچ یک از نمایندگان آمریکا و طالبان حاضر در مذاکرات قطر درباره مفاد پیش نویس توافقنامه اعلام نظری نکرده اند اما به نظر میرسد بخشی ازمواضع  طرفین تعدیل شده است.این تعدیل دیدگاه به خصوص  از سوی طالبان که در این سالها بشدت غیر منعطف بوده است حاکی از بروز تغییرات راهبردی در این گروه به لحاظ پشتوانه های تداوم جنگ در افغانستان است.

برغم وجود برخی پرسش ها و ابهامات درباره محورها و جزییات توافق بین آمریکا و طالبان که همچنان نگرانی ها در افغانستان از توافقنامه بین آنان را حفظ می کند قرار است خلیل زاد در سفر به کابل درباره نتایج مذاکرات قطر با اشرف غنی گفتگو و تبادل نظر کند.با توجه به موضع طالبان که اعلام کرده اند پس از توافق با آمریکا وارد گفتگو با دولت افغانستان می شوند این گمانه وجود دارد که ممکن است بخشی هایی از محورهای توافق کاخ سفید و طالبان مورد رضایت دولت کابل نباشد.به خصوص آنکه به تازگی محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان اعلام کرده که هر گونه توافقنامه صلح با طالبان باید توسط دولت این کشور امضا شود در غیر این  صورت هر گونه توافقنامه مبنای قانونی ندارد.

بررسی و اعلام نظر دولت افغانستان و مجالس این کشور درباره توافقنامه صلح طالبان و آمریکا بزرگترین چالش فرا روی این توافق است به خصوص بخش هایی از این توافقنامه که  تنها در حیطه صلاحیت های دولت کابل است  که احتمالا در این سند به آن تعرض شده باشد.

کلیدواژه