طالبان با توافق احتمالی با امریکا فشارها بر حکومت افغانستان را افزایش خواهد داد
(last modified 1398-06-11T08:28:47+00:00 )
سنبله 11, 1398 12:58 Asia/Kabul

در صورتی که طالبان با امریکا به توافقی دست پیدا کند فشارها بر حکومت افغانستان را افزایش خواهد داد

کارشناس سیاسی افغان گفت: در صورتی که طالبان با امریکا به توافقی دست پیدا کند فشارها بر حکومت افغانستان را افزایش خواهد داد.

محمد هاشم فصیحی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: مذاکراتی که تاکنون بین امریکایی ها و طالبان انجام شده مربوط به مسایل خودشان بوده و در رابطه با مسایلی که در جغرافیای افغانستان به وقوع می پیوندد نبوده است.

وی افزود: امریکایی ها با طالبان در مورد حل مشکلات بین خود گفت و گو کرده اند و گفته می شود که به توافقاتی هم رسیده اند که صحت و سقم آن تاکنون مشخص نیست اما واضح است که وقتی خیال طالبان از طرف امریکایی ها راحت شود فشارها را بر حکومت افغانستان افزایش خواهد داد و حملات سنگین این گروه به ولایت قندوز افغانستان هم در همین راستا قابل ارزیابی است.

به گفته این کارشناس سیاسی مذاکراتی که بین امریکایی ها و طالبان در جریان است در حقیقت مذاکرات صلح نیست بلکه امریکایی ها می خواهند خود را از باتلاق افغانستان نجات دهند و وضعیتی را بوجود آورند که خروجشان از این کشور متفاوت از خروج نیروهای شوروی از افغانستان باشد بنابراین اگر امریکا با طالبان به توافق هم برسد به معنای صلح و پایان جنگ در افغانستان نیست که مسئله قندوز گواه این مدعاست.

فصیحی اظهار کرد: امریکا که خود را ابرقدرت دنیا می داند پایبندی خاصی به تعهدات و وعده هایی که در مورد افغانستان و برقراری صلح و امنیت در این کشور داده، ندارد، روشن است که امریکایی ها در مسئله افغانستان به هیچ یک از اهداف اعلامی خود نرسیدند و هیچ تغییری در شرایطی که امریکا به بهانه آن ها وارد افغانستان شد، ایجاد نشده است اما به هر صورت برای هر اقدام خود و از جمله خروج بی برنامه از افغانستان هم توجیهی می تراشد.

وی با اشاره به اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا مبنی بر اینکه بخشی از نیروهای امریکایی در افغانستان باقی می مانند، عنوان کرد: اطلاعی از پشت پرده مذاکرات امریکایی ها و طالبان در دست نیست اما این هم بعید به نظر می رسد که امریکا با وجود هزینه های سنگینی که در افغانستان کرده حالا به سادگی نیروهای خود را از این کشور خارج کند.

 

کلیدواژه