سنبله 17, 1398 09:32 Asia/Kabul
  • گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران

جمهوری اسلامی ایران هفتم ژوئیه پس از پایان مهلت 60 روزه خود به اروپایی ها برای اجرای تعهدات برجامی، فرایند عبور از سطح غنی سازی سه ممیز شصت و هفت درصد را آغاز کرد. ایران همچنین به اروپایی‌ها هشدار داد اگر تعهدات خود را اجرا نکنند، جمهوری اسلامی گام سوم را محکمتر بر می دارد. اکنون گام سوم ایران برداشته شده است .

بهروز کمالوندی معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز شنبه /۱۶ شهریورماه /ضمن تشریح اقدامات فنی ایران در گام سوم ، از آغاز گازدهی به سانتریفیوژ پیشرفته آی‌آر6 در یک زنجیره 20 تایی و اقدامات فنی دیگر در فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران خبر داد.

این اقدام ایران که  مانند دو گام قبلی در چارچوب ساز و کارهای پیش بینی شده در برجام انجام شد،آنگونه که قابل پیش بینی بود با جو سازی های موهوم امریکا همراه شد .
«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در موضعی فرافکنانه ادعا کرد این واقعیت که ایران ظرفیت گسترده غنی‌سازی اورانیوم را حفظ می کند، ضعف اصلی توافق با ایران را نشان می دهد.

 ژرارد آرود سفیر سابق فرانسه در واشنگتن در واکنش به توئیت وزیر خارجه آمریکا و اتهامات وی علیه تهران  نوشت: «اگر ایران به تدریج در حال خروج از برجام است به خاطر این است که آمریکا توافقی که روی آن مذاکره شده بود را رد کرده و تحریم هایی که نقض این توافق محسوب می‌شود را بازگردانده است.»

کمالوندی در نشست خبری ، با بیان اینکه تهران فعلا قصدی برای اعمال محدودیت در نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذیل برجام ندارد یاد اور شد ؛ با برداشته شدن گام سوم ، ایران به پایان اجرای تعهدات خود در حوزه فنی وارد می‌شود و این پیام واضحی است که تا زمانی که تعهداتشان را انجام ندهند نباید انتظار داشته باشند که ایران تعهداتش را انجام دهد.

گام سوم ایران در واقع پاسخی به ناتوانی اتحادیه اروپا در عمل به وعده‌هایش درزمینه راه اندازی مکانیسم مالی و جبران خسارات ناشی از سیاست های آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران است .

اسلاتسکی رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه نیز در اظهاراتی ، گام سوم ایران در کاهش تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای (برجام) را پاسخی به تحریم‌های آمریکا و بدقولی‌های اروپا دانسته ومی گوید : آمریکا یک هدف روشن را دنبال می‌کند: مجبور کردن ایران به ترک برجام و نهایتا متقاعد کردن اروپا به احیای بسته ضد ایرانی و اقدامات محدود کننده تحت کنترل و نظارت آمریکا.

بدیهی است هرتصمیمی که ایران در زمینه بازگشت به سطح بالا تری از غنی سازی برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه ویا راکتورتحقیقاتی اتخاذ کند ، براساس حقوق مشروع فعالیت های صلح آمیز و مقررات آژانس و ناشی از دانش وداشتن  صلاحیت لازم در این عرصه است  . ظرفیت غنی‌سازی و دانش هسته ای در ایران اکنون تثبیت شده وگام سوم کاهش تعهدات برجامی نیز موید همین نظر است .

آژانس بین المللی انرژی اتمی هم بعنوان نهاد ذیصلاح ناظر بر فعالیت های هسته ای ،در زمان تصدی یوکیا آمانو؛ در پانزده گزارش برجامی اژانس پایبندی کامل ایران به تعهدات را تایید کرد و پس از در گذشت امانو ؛ کرنل فروتا (Cornel Feruta) سرپرست  موقت  آژانس  نیز در نخستین گزارش خود این موضوع را تایید کرد .

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در واکنش به سومین گام ایران اعلام کرد که بازرسان این نهاد در ایران هستند و از اخبار رسانه‌ها نیز در ارتباط با توسعه و تحقیقات سانتریفیوژهای ایران آگاهی دارند

در ادامه این تعامل و همکاری کرنل فروتا (Cornel Feruta) مدیر موقت این نهاد در سفر امروز خود به تهران  نیز از نزدیک ناظر بر روند فعالیت پیشرفت ایران دراین عرصه خواهد بود.

 

کلیدواژه