سنبله 19, 1398 13:19 Asia/Kabul
  • تعیین سرپرست اداره کل امنیت ملی افغانستان

 "احمدضیا سراج" به عنوان سرپرست جدید اداره  امنیت ملی افغانستان منصوب شد.

"احمدضیا سراج"  جایگزین معصوم استانکزی شد که چهار روز قبل استعفا کرده بود.

به دنبال کشته شدن چهار غیر نظامی افغان در عملیات هفته گذشته نیروهای ویژه در شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار، رئیس جمهور افغانستان استعفای «محمد معصوم استانکزی»  را خواستار شد.

با انتصاب سرپرست جدید اداره امنیت ملی افغانستان که پس از استعفای استانکزی انجام شد این امیدواری وجود دارد که رویکرد تازه ای در برنامه های  مهمترین نهاد امنیتی این کشور به لحاظ تصمیم گیری برای بهبود اوضاع امنیتی و مقابله با ناامنی ایجاد شود.
استانکزی که پس ازتشدید حملات تروریستی در افغانستان از سمت ریاست اداره امنیت ملی این کشور کناره گیری کرد، در ماه های اخیر بشدت مورد انتقاد رسانه ها و فشار دولت کابل قرار داشت.

اوضاع نگران کننده امنیتی در افغانستان در پی افرایش حملات مرگبار تروریستی در ماه های اخیر موجب شد تا منتقدان محمد اشرف غنی رییس جمهوری این کشور به سیاست های دولت وحدت ملی تاخته و از زمان اغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری این مسئله را به سوژه ای برای تضعیف موقعیت وی در انتخابات تبدیل کنند.

رقبای اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با تمرکز بر چالش های امنیتی دولت این کشور تلاش می کنند شانس پیروزی مجدد وی در انتخابات را کمرنگ کنند.
برغم وجود این شرایط اما اشرف غنی درصدد برآمده  با شیوه های مختلف سناریوهای رقبا و منتقدان به سیاست های امنیتی دولت وحدت ملی افغانستان را به گونه ای خنثی کند تا وضعیت خود در روند انتخابات ریاست جمهوری را حفظ و تقویت کند.

اگر چه بخشی از علل ناامنی و افزایش آن در افغانستان به گسترش فعالیت گروه های تروریستی و نقش برخی بازیگران منطقه ای و فرا منطقه ای و عوامل خارج از اراده دولت این کشور مرتبط است اما بخشی از زمینه های افزایش ناامنی در بی برنامگی مقامات دولت افغانستان برای مقابله با تهدیدات تروریستی و تاثیر اختلافات در درون ارگ ریاست جمهوری و شکل گیری فضای دو قطبی در بین فرماندهان امنیتی نهفته است‌.

در شرایط کنونی افغانستان به خصوص با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست این کشور شاید مهمترین وظیفه رییس جدید اداره امنیت ملی افغانستان فراهم کردن تمهیدات مورد نیاز برای تامین امنیت انتخابات است که عرصه مهم سرنوشت ساز برای مردم این کشور محسوب می شود.

درفرصت کم باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری افغانستان انتظار اشرف غنی از سرپرست اداره امنیت ملی این کشور ایجاد یک فضای ذهنی مثبت در بین مردم به لحاظ اتخاذ سازوکار لازم برای تامین امنیت انتخابات است که می تواند بر اقبال عمومی به وی در انتخابات اثر گذار باشد.

کلیدواژه