واکنش کابل به اظهارات «جو بایدن» درباره تمامیت ارضی افغانستان
(last modified 1398-06-25T10:55:17+00:00 )
سنبله 25, 1398 15:25 Asia/Kabul
  • واکنش کابل به اظهارات «جو بایدن» درباره تمامیت ارضی افغانستان
    واکنش کابل به اظهارات «جو بایدن» درباره تمامیت ارضی افغانستان

دولت افغانستان به اظهارات «جو بایدن» معاون رییس جمهور سابق و نامزد پیشتاز حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا درباره تمامیت ارضی افغانستان و کنترل پاکستان بر برخی ولایت‌های افغانستان واکنش نشان داد.

«صدیق صدیقی» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت، انتظار دارد جامعه جهانی از جمله آمریکا به افغانستان یکپارچه احترام بگذارند و از طرح ثبات پایدار در این کشور حمایت کنند.

صدیقی افزود، پاکستان بر هیچ بخشی از خاک افغانستان تسلط ندارد.

جو بایدن در مناظره پنجشنبه شب گذشته دموکرات ها، افغانستان را «3 کشور مختلف» توصیف کرده که به گفته وی قابل جمع نیستند.

وی افزود، سه ولایت شرقی افغانستان هم اکنون تحت تسلط پاکستان است که در آن‌ها شبکه حقانی فعالیت دارد.

سخنان جو بایدن که با واکنش تند سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان مواجه شد، ادعایی است که تلاش دارد نقش آمریکا در وخامت تدریجی اوضاع آن کشور از سال 2001 تاکنون را پنهان کند.

درحالی بایدن در سخنان خود این نکته را القا می کند که افغانستان دارای حاکمیت های مختلف است و پاکستان بر سه ولایت شرقی آن کشور تسلط دارد که مسئولیت اصلی شرایط افغانستان در بیش از هجده سال گذشته متوجه سیاست های مخرب و اشتباه آمریکا است که بزرگترین آسیب آن تضعیف حاکمیت ملی است.

بایدن در حالی این ادعاها را مطرح کرده است که وی در دوره «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا معاون ریاست جمهوری را عهده دار بود و بخشی از نابسامانی های این کشور مربوط به دوره هشت ساله حضور اوباما در کاخ سفید است.

آمریکا و متحدانش در ناتو که ازسال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم در افغانستان، این کشور را به اشغال خود درآوردند، وعده داده بودند که ضمن مهار کامل افراط گرایی، به تقویت حاکمیت ملی همت بگمارند وهمچنین با کشت خشخاش و تولید مواد مخدر نیز به طور موثر مقابله کنند که تمام این شعارها در این سالها به واقعیت تبدیل نشد.

«سلمان رفیع شیخ» پژوهشگر و تحلیلگر روابط بین‌الملل در «گلوبال ریسرچ» نوشت: "پس از گذشت هجده سال از حمله آمریکا به افغانستان جنگ در این کشور تمام نشده است و آمریکای اشغالگر نیز به شعارها خود درباره افغانستان عمل نکرد."

در شرایطی که آمریکا مسئول همه ویرانی ها و کشتار مردم بی گناه افغانستان است، سخنان جو بایدن درباره حاکمیت های مختلف در این کشور اذعان غیر مستقیم به نقش و سیاست کلان کاخ سفید برای تجزیه کشورها در منطقه و از جمله در افغانستان است که در سال های اخیر بارها درباره آن مقامات واشنگتن سخن گفته اند که هدف اصلی آنان در مناطق غرب و جنوب آسیا حمایت از گروه های تجزیه طلب برای دست یابی به هدف بزرگ تجزیه کشورها است که از آن به عنوان خاورمیانه جدید در استراتژی منطقه ای آمریکا یاد می شد.

جالب این که بخش عمده ای از سخنان بایدن که حاکمیت ملی افغانستان را ازطریق طرح ادعای تسلط پاکستان بر سه ولایت شرقی آن کشور زیر سوال برده است، نشان دهنده آنست که کاخ سفید به تعهدات خود در پیمان امنیتی با کابل که به صراحت به وظیفه واشنگتن در کمک به حفظ و تقویت یکپارچگی سرزمینی و حاکمیت ملی افغانستان تاکید دارد، عمل نکرده است.

کلیدواژه