مذاکره با امریکا ؛ از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
(last modified Tue, 17 Sep 2019 07:51:25 GMT )
سنبله 26, 1398 12:21 Asia/Kabul
  •  مذاکره با امریکا ؛ از دیدگاه رهبر معظم انقلاب

"سیاست فشار حداکثری در مقابل ملت ایران پشیزی ارزش ندارد و همه مسئولان جمهوری اسلامی یک‌صدا معتقدند که با آمریکا در هیچ سطحی مذاکره نخواهد شد."

حضرت آیت الله خامنه‌ای  رهبر معظم انقلاب ،صبح امروز (سه‌شنبه) در ابتدای جلسه درس خارج فقه در آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه، با بیان این موضع ، با اشاره به طرح مجدد موضوع مذاکره از جانب آمریکایی‌ها افزودند : هدف آنها از ترفند مذاکره ،تحمیل خواسته‌های خود و اثبات تأثیرگذاری فشار حداکثری بر ایران است .

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به مواضع متفاوت مقام‌های آمریکایی در خصوص مذاکره افزودند: "گاهی می‌گویند مذاکره بدون پیش‌شرط، گاهی نیز می‌گویند مذاکره با ۱۲ شرط. اینگونه سخنان یا ناشی از سیاست آشفته آنها است و یا ترفندی برای سردرگم کردن طرف مقابل. البته جمهوری اسلامی سردرگم نمی‌شود، چرا که راه ما روشن است و می‌دانیم چه می‌کنیم."
در این نکته تردید نیست که طراحی و محاسبه ایالات متحده امریکا همانند محاسبات چهل سال گذشته آنها غلط است و به نتیجه هم نخواهند رسید.ملت ایران  یقینا  راه حل مشکلات را درمذاکره با امریکا جستجو نمی کند .البته  دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد امریکا به شدت نیازمند مذاکره با ایران است ،زیرا قدرت و اقتدار و هیمنه آمریکا در دنیا، رو به افول و زوال است. نظام جمهوری اسلامی اما بر خلاف وضعیت امریکا امروز نه تنها در موضع ضعف نیست بلکه با اقتدار در مقابل فشار حداکثری امریکا ایستاده است .گزینه قطعی ملت ایران در مواجهه با دشمن، مقاومت در همه زمینه هاست. ازاینروست که رهبر معظم انقلاب  تصریح کردند ؛با امریکا مذاکره نخواهیم کرد؛ نه مذاکره دوجانبه نه چند جانبه.

ایشان تأکید کردند: چنانچه آمریکا حرف خود را پس گرفت و توبه کرد و به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده است، بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند، اما در غیر این‌صورت هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولان جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد نه در نیویورک و نه غیر آن.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر این واقعیت که علاج مشکلات گوناگون در دست مردم است، سخنی مبتنی بر تجربه و موفقیت های بدست امده در چهل سال گذشته است .ملت ایران همانگونه که رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کردند به تجربه آموخته است که  برای  حل مشکلات   نباید به بیگانه امید بست و به نشست و برخاست با دیگران نباید اتکال کرد.
ایشان در عین حال خاطر نشان کردند که این حرف به معنای بستن باب مراوده با دولتهای عالم نیست.

جمهوری اسلامی ایران گفت وگو و مذاکره را بهترین راه حل منازعات جهانی و منطقه‌ای می‌داند ؛اما گفت و گو بر مبنای زور و تحمیل و مذاکره با امریکا که تروریسم اقتصادی را بر ملت ایران تحمیل کرده معنا و منطقی ندارد. رهبر معظم انقلاب در تبیین بحث مذاکره با امریکا، چندی قبل نیز در دیدار مسوولان نظام  با اشاره به تجربیات گذشته و ماهیت و اهداف امریکا از مذاکره تصریح کردند :  مذاکره با دولت کنونی امریکا سمّ مضاعف است.

رهبر انقلاب اسلامی امروز هم با اشاره به سخنان اخیر یک مقام آمریکایی که گفته بود باید با ایران سر میز مذاکره بنشینیم و ما فلان چیزها را بگوییم و ایران قبول کند، خاطرنشان کردند: برای این نوع مذاکره باید به سراغ همان کسانی بروند که به‌عنوان گاو شیرده آنها عمل می‌کنند.

تحلیل وتفسیرواقع بینانه در باب مذاکره با امریکا ، همان واقعیت هایی است که حضرت آیت الله خامنه‌ای بدان اشاره و سخنان خود در خصوص مذاکره با آمریکا را در دو نکته جمع‌بندی و خاطر نشان کردند:

"1)مذاکره با آمریکا یعنی تحمیل خواسته‌های آنان بر جمهوری اسلامی.

 2)مذاکره یعنی نمایش موفقیت سیاست فشار حداکثری آمریکا."

 

کلیدواژه