تاکید اشرف غنی بر همکاری جهانی برای برقراری صلح در افغانستان
(last modified 1398-06-28T10:21:34+00:00 )
سنبله 28, 1398 14:51 Asia/Kabul
  • تاکید اشرف غنی بر همکاری جهانی برای برقراری صلح در افغانستان
    تاکید اشرف غنی بر همکاری جهانی برای برقراری صلح در افغانستان

رئیس جمهوری افغانستان ،همکاری و اجماع جهانی و منطقه‌ای در برقراری صلح و ثبات در این کشور را مهم خواند.

 «محمد اشرف غنی»  در همایش انتخاباتی ریاست جمهوری افغانستان در کابل گفت، بدون همکاری جهانی و منطقه‌ ای پایان جنگ و درگیری در افغانستان دشوار است  .

رییس جمهوری افغانستان افزود، مردم و دولت این کشور  خواهان صلحی  با عزت و آبرومند هستند تا کرامت انسانی مردم و دولتمردان این کشور حفظ شود.

در همین حال عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان  هم امروز در همایش انتخاباتی ریاست جمهوری در ولایت جوزجان این کشور گفت، در صورت پیروزی در انتخابات ، وحدت ملی را در عمل ثابت خواهد کرد.

سخنان اشرف غنی درباره لزوم همکاری جامعه جهانی با دولت افغانستان برای پایان درگیری در این کشور و برقراری صلح راهبردی است که در این سال ها از سوی دولت و ملت  افغانستان به عنوان یک مطالبه ملی مطرح بوده است که البته کمتر مورد توجه جامعه بین المللی و به خصوص قدرت های بزرگ قرار گرفته است.

انتظار مردم و دولت افغانستان آن است که کشورهای درگیر در جنگ این کشور به خصوص آمریکا و متحدانش در ناتو بجای تمرکز بر دورباطل درگیری در افغانستان که موجب کاهش ناامنی و خشونت نیز نشده است،بر اصول صلح و برقراری ثبات تمرکز کنند.

برغم آنکه بیش ازهجده سال از اشغال و حضور نیروهای خارجی در افغانستان سپری شده است اما همچنان تروریسم به عنوان خطری بزرگ برای مردم این کشور بوده وروال عادی زندگی را به   چالش های بزرگ کشانده است.

در چنین شرایطی،توجه جدی به لزوم استقرار صلح در افغانستان بیش از گذشته نمایان شده است و از سوی دیگر کشورهای غربی درگیر در بحران شکست نظامی در جنگ با تروریسم در این کشور برای خروج از بن بست به مسئله مذاکره با طالبان به عنوان اصلی  ترین گروه بر هم زننده امنیت در افغانستان روی آورده اند که این رویکرد نیز در تقابل با منافع ملی و قانون اساسی این کشور قرار گرفته است.

دولت آمریکا از بیش از یکسال گذشته با در پیش گرفتن مذاکرات دو جانبه با طالبان در قطر و بدون دخالت دادن دولت افغانستان در این گفتگوها مسیری را در روند صلح در این کشور در پش گرفته است که از نظر مردم،دولت،جامعه مدنی و احزاب افغانستان مردود است و بر خلاف تصور مقامات کاخ سفید اثرات معکوسی در کاهش ناامنی دراین کشور داشته است.

به همین  دلیل است که بارها دولت افغانستان در جریان 9 دور گفتگوی برگزارشده بین طالبان و آمریکا،خواستار خروج این مذاکرات از چارچوبی دو جانبه و حضور نمایندگان دولت کابل دراین نشست ها شد که البته هیچ گاه مورد توجه مقامات واشنگتن قرار نگرفت.    

در رویکرد دولت آمریکا در برگزاری گفتگوهای دو جانبه با طالبان علاوه بر نگرانی دولت و ملت افغانستان موجب نگرانی کشورهای منطقه نیز از احتمال توافق پنهانی کاخ سفید با این گروه شده است که می تواند بر امنیت منطقه ای نیز تاثیرات بشدت مخرب داشته باشد.

   الکساندر مانتیتسکی» دیپلمات روس در کابل گفته است؛

 هرگونه توافق آمریکا با طالبان باید برای دولت افغانستان و کشورهای منطقه پذیرفتنی باشد.

پس از آنکه با دستور دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا،مذاکرات آمریکا  با طالبان لغو شد دولت افغانستان خواستار بازنگری جدی در رویکرد قدرت های بزرگ در خصوص استقرار صلح در این کشور است که بجای گفتگوهای دو جانبه با این گروه،زمینه برای مذاکرات بین الافغانی را فراهم کند.   

کلیدواژه