ایران می تواند نقش مثبتی در مذاکرات حکومت افغانستان و طالبان و برقراری صلح ایفا کند
(last modified 1398-06-30T13:07:07+00:00 )
سنبله 30, 1398 17:37 Asia/Kabul

جمهوری اسلامی ایران می تواند نقش مثبتی در مذاکرات بین حکومت افغانستان و طالبان و برقراری صلح در این کشور ایفا کند

استاد دانشگاه کابل گفت: جمهوری اسلامی ایران می تواند نقش مثبتی در مذاکرات بین حکومت افغانستان و طالبان و برقراری صلح در این کشور ایفا کند.

موسی فریور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: موضع رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران این است که مذاکرات صلح باید با مالکیت یا اشراف نظرات حکومت افغانستان پیش برود و این چیزی است که حکومت افغانستان می خواهد و در صورت ادامه این سیاست روابط ایران و افغانستان نزدیکتر خواهد شد.

وی افزود: ایران همچنان می تواند نقش مثبتی در مذاکرات بین حکومت افغانستان و طالبان، پایان جنگ و برقراری صلح ایفا کند.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل با اشاره به سفر هیات طالبان به روسیه پس از توقف گفت و گوهای امریکا و طالبان هم گفت: گسترده شدن روابط طالبان و خارج شدن از انحصار پاکستان یک موفقیت برای طالبان است، امریکا به این خاطر که مبادا طالبان در اختیار رقبایش قرار بگیرد مذاکره با طالبان را آغاز کرد و اکنون سفر طالبان به روسیه فشاری بر امریکا است تا وادار به دادن امتیازات بیشتر به طالبان شود.

فریور اظهارات برخی کارشناسان را مبنی بر اینکه توقف مذاکرات بین امریکایی ها و طالبان به نفع دولت افغانستان تمام شده، تائید کرد و گفت: در جریان مذاکرات امریکایی ها و طالبان حکومت افغانستان نادیده گرفته شد، زلمی خلیلزد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان پس از پایان دور نهم مذاکرات از دوحه به کابل آمد  اما حکومت افغانستان را در جریان تمام جزئیات توافقنامه با طالبان قرار نداد و این باعث نارضایتی شد.

وی اضافه کرد کرد: پس از توقف مذاکرات امریکا و طالبان از سوی ترامپ حکومت افغانستان فرصت پیدا کرد که با صدور یک اعلامیه مسئله مذاکرات صلح را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول کند.

 

کلیدواژه