میزان 02, 1398 11:56 Asia/Kabul
  • قطعنامه حقوق بشری اروپا علیه ایران 

"رعایت حقوق بشر برای ایران از الزامات شرعی و قانونی است و برای رعایت آن نیاز به تاکیدهای مغرضانه دیگران ندارد."

"سید عباس موسوی" ،سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در واکنش به صدور قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا با تاکید بر این موضع افزود:
 قطعنامه جانبدارانه، یک سویه، غیر واقع بینانه و ناامیدکننده پارلمان اروپا در حالی علیه ایران به رای گذاشته می شود که آمریکا از طریق اعمال تروریسم اقتصادی علیه ایران، حقوق بیش از 80 میلیون انسان را نقض می کند.

موسوی، صدور این قطعنامه را بیانگر نا آشنایی نمایندگان جدید پارلمان اروپا با تحولات جاری در ایران دانست که صرفا بر پایه استفاده از اطلاعات نادرست و غیر موثق و برخی جوسازی های رسانه ای هدفمند، ایران را متهم کرده است.

پارلمان اروپا روز پنج شنبه در قطعنامه ای، ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد.

اتحادیه اروپا در حالی دفاع از حقوق زنان  در ایران را بهانه صدور قطعنامه  حقوق بشری قرار داده است که سالهاست شاهد رفتار دوگانه غرب در قبال مساله حقوق بشر هستیم .

امروزه زنان در غرب براساس آمارها و شواهدی که وجود دارد نه تنها حقوق مساوی با مردان ندارند ،بلکه از هویت خود تهی شده وتفاوت‌های فطری و انسانی زن مورد توجه قرار نمی‌گیرد و زن فقط به عنوان یک ابزار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

«آنیکا فلنزبورگ» مسؤول امور مطبوعاتی عفو بین الملل،  می گوید : « بسیاری از زنان در این جوامع، از بیان آن چه برآنها می گذرد، شرم دارند و سکوت اختیار می کنند. تعداد بسیار کمی حاضرند درباره رفتار خشونت آمیزی، حرف بزنندکه علیه آنان اعمال می شود.»

کشورهای غربی طی دهه های اخیر با شعار زیبا و فریبنده دفاع از زنان وارد عمل شدند اما نه تنها دفاعی از حقوق زنان نداشتند بلکه حقوق آنان را به عنوان نیمی از جامعه بشری، تضعیف کردند .

چالش اساسی حقوق بشر درنگاه غرب به  این مسئله این است که تنها  جنبه  مدنی و سیاسی را مدنظر قرار داده و به بعدهای اجتماعی ، فرهنگی و دینی و ارزش های دیگر جوامع توجهی ندارد.چالش دیگر در این موضوع ،انحصارطلبی و خود بینی غرب است که حقوق بشر را جریانی یکطرفه ومتعلق به غرب  می داند وبدنبال تحمیل سبک زندگی غربی است  . 

این دید گاه ها سبب شده است حقوق بشر از نگاه غرب به نوعی به قدرت نرم برای نفوذ و تحت فشار گذاشتن کشورهای مستقل و مخالفان نظام سلطه تبدیل شود.چنانکه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اشاره کرده است ،غرب با  استاندارد های  دوگانه در موضوعات حقوق بشری از این جریان  استفاده  ابزاری می کند و به این علت  تعامل با اتحادیه اروپایی با صدور اینگونه قطعنامه ها و اقدامات در تضاد است.

متاسفانه بسیاری از اتفاقات ناگواری که هر روز در نقاط مختلف جهان با نقض آشکار حقوق انسان ها تکرار می شود ؛ نتیجه همین برخورد های گزینشی و پنهان شدن اهداف سیاسی زیر نقاب حقوق بشر است. مسئله حقوق بشر درواقع با اقدامات دوگانه غرب، گرفتار سیاست زدگی شده است. عملکرد اتحادیه اروپا در زمینه حقوق بشر نیز دچار تناقض های آشکار است و حرف و عمل بیشتر کشورهای این اتحادیه بیانگر نوعی از دو گانگی است که با ابهامات جدی مواجه است. قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا نیز از این قاعده مستثنی نیست .اتحادیه اروپا  با برخوردهای کاملا سیاسی، چشمان خود را بر واقعیات مربوط به حقوق شهروندی بسته است.

آنگونه که «سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد: اگر چه نیازی به قیاس با کشورهای منطقه نیست اما در بسیاری از حوزه ها وضعیت حقوق زنان و بطور کلی حقوق بشر در ایران با اختلاف زیادی از مرزهای منطقه فراتر رفته است و در موارد متعددی جایگاه زنان ایرانی در شرایطی بهتر از زنان در کشورهای مدعی حقوق بشر قرار دارد

جمهوری اسلامی ایران ، اما فارغ از این وارونه نمایی ها و جوسازی ها، به مسیر خود در حفظ و ارتقاء حقوق شهروندان خود براساس اصول مترقی اسلامی و قانون اساسی ادامه خواهد داد.

 

کلیدواژه