میزان 02, 1398 14:27 Asia/Kabul

تغییرات ایجاد شده در سیستم، قانون و روش برگزاری انتخابات، امیدواری هایی را نسبت به برگزاری شفاف و عادلانه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بوجود آورده است

کارشناس سیاسی افغان گفت: تغییرات ایجاد شده در سیستم، قانون و روش برگزاری انتخابات، امیدواری هایی را نسبت به برگزاری شفاف و عادلانه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بوجود آورده است.

عزیزالله فصیحی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری پیش رو تدابیری از قبل سنجیده شده که شامل مسایل قانونی می شود چنانکه اصلاحاتی در قانون انتخابات بوجود آمد و اعضای کمیسیون انتخابات تغییر کردند و بسیاری از اعضای کمیسیون سابق هم محاکمه شدند.

وی افزود: همچنان قرار است در این انتخابات از سیستم بایومتریک رای دهندگان استفاده شود که البته در انتخابات پارلمانی گذشته هم از دستگاه های بایومتریک استفاده شد اما چون تجربه اول بود و کاربران دستگاه ها به خوبی آموزش ندیده بودند مشکلاتی ایجاد شد اما تلاش بر این است که آن مشکلات دیگر تکرار نشود.

این کارشناس سیاسی در مورد چالش های انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفت که یکی از مسایل تعدد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است هرچند رقابت اصلی بین تعداد اندکی از نامزدهاست، دیگر اینکه هرچند تبلیغات انتخاباتی در تمام ولایات افغانستان صورت گرفته اما کاملاً فراگیر و سرتاسری نبوده است.

فصیحی تصریح کرد: علت این مسئله گمانه زنی هایی بود مبنی بر اینکه احتمالاً انتخابات در ششم میزان سال جاری برگزار نمی شود و نامزدها بر این نظر بودند که اگر قرار است انتخابات برگزار نشود ضرورتی ندارد که آن ها تلاش و هزینه کنند.

وی عنوان کرد: موضوع دیگر بحث مذاکرات صلح بود که گفته می شد تا زمانی که صلح با طالبان برقرار نشده امکان برگزاری انتخابات نیست و دلیل دیگر کمرنگ بودن تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری مشکلات و تهدیدات امنیتی بود چنانکه بسیاری از مناطق در حال حاضر تحت کنترل مخالفان مسلح می باشند و راه های ارتباطی هم ناامن است.

به گفته فصیحی این مسایل سبب شده که شور و حال انتخاباتی هم کمتر باشد با وجود این دولت افغانستان در نظر دارد که انتخابات را بر اساس قانون اساسی کشور برگزار کند و تاکید رئیس جمهور هم این است که انتخابات در زمان خودش برگزار خواهد شد.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: در انتخابات قبلی معمولاً نتایج انتخابات هم به سرعت اعلام نمی شد اما این بار کمیسیون های انتخاباتی و دولت قول داده اند که نتیجه انتخابات در فاصله زمانی کوتاهی از رای گیری اعلام شود.

وی در رابطه با اتهام تیم های انتخاباتی به یکدیگر به خاطر استفاده از امکانات دولتی در تبلیغات انتخاباتی هم گفت: این اتهام بیشتر متوجه دو تیم وابسته به محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله است که هر دو هم در دولت حضور دارند و این دو تیم یکدیگر را هم در این زمینه متهم می کنند که البته در کارزارهای انتخاباتی معمول است.

 

کلیدواژه