به نظر می رسد مذاکرات امریکا و طالبان بصورت عادی از سر گرفته خواهد شد
(last modified 1398-07-13T11:42:18+00:00 )
میزان 13, 1398 16:12 Asia/Kabul

از شواهد چنین بر می آید که مذاکرات امریکا و طالبان بصورت عادی از سر گرفته خواهد شد

کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه در کابل گفت: از شواهد چنین بر می آید که مذاکرات امریکا و طالبان بصورت عادی از سر گرفته خواهد شد.

رحمت الله بیژن پور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر همزمان هیاتی از طالبان و زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان به پاکستان اظهار داشت: قرار بود روند گفت و گوهای امریکا و طالبان از سر گرفته شود و لازم بود یکسری مقدمات برای آن فراهم شود.

وی افزود: مقامات پاکستانی هم خواستار از سرگیری مذاکرات امریکا و طالبان بودند و سفر زلمی خلیلزاد به پاکستان می تواند پاسخی به آن درخواست تلقی شود.

به گفته این کارشناس سیاسی توقف ناگهانی مذاکرات از لحاظ اطلاعاتی و استخباراتی معانی مختلفی می تواند داشته باشد اما به لحاظ سیاسی برای کسانی که مسایل امریکا و افغانستان را دنبال می کردند سوال برانگیز بود و کسانی هم که به مذاکرات خوشبین بودند از این توقف متعجب شدند.

بیژن پور عنوان کرد: به هر صورت احتمالاً گفت و گوها بصورت عادی از سر گرفته می شود و می تواند از یک طرف انتخابات افغانستان و از طرف دیگر خواسته های زیاده طلبانه طالبان را تحت تاثیر قرار دهد و فصل دیگری از گفت و گوها در این بحران منطقه ای شکل خواهد گرفت.

این کارشناس افغان در مورد دلایل توقف یکباره مذاکرات امریکا و طالبان گفت: گمان می رود طالبان خواسته های غیرمتعارف و زیاده طلبانه ای مانند دریافت غرامت سقوط حکومتشان را داشته اند که بحث میلیاردها دلار پول مطرح است و امریکا به سادگی آن را نمی پذیرد و این بار ممکن است امریکا پیشنهاداتی داشته باشد که اگر طالبان آن را نپذیرند، رویکرد تشدید جنگ علیه این گروه را جدی بگیرد.

بیژن پور اظهار کرد: به نظر نمی رسد که مذاکرات بین طالبان و امریکا در زمان اندک به نتیجه برسد و حتی خواسته های طالبان هم مطرح نیست بلکه مساله مهم نیاز به ارتباط طالبان و امریکا است و امریکا به طالبان به عنوان یک ابزار نیاز دارد.

این استاد دانشگاه بیان داشت: در رابطه با مذاکرات نشست هایی برگزار می شود اما از سوی دیگر احتمال بحرانی شدن اوضاع پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هم وجود دارد و ممکن است افغانستان دوباره به دوره سال 2001 برگردد که فصل جدیدی برای همه طرف ها بود.

وی اضافه کرد: بحث بر سر این است که طالبان در چه سطحی مطرح شوند، امریکا اکنون به این نتیجه رسیده که این گروه باید در سطح یک گروه مخالف مطرح شود و نه بیشتر از آن.

 

کلیدواژه