میزان 22, 1398 15:07 Asia/Kabul

اعضای پارلمان افغانستان که خود قانونگذار هستند باید به قوانین و اجرای آن ها احترام بگذارند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: اعضای پارلمان افغانستان که خود قانونگذار هستند باید به قوانین و اجرای آن ها احترام بگذارند.

عبدالغفور ساجد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تنش بوجود آمده بین دولت و پارلمان افغانستان که منشاء آن توقف موترها (ماشین) های شیشه سیاه از سوی نیروهای پلیس بوده گفت: اولین کسانی که باید به قوانین احترام بگذارند نمایندگان پارلمان هستند زیرا آن ها خود قانونگذار هستند.

وی تصریح کرد: دلیل توقف موترهای شیشه سیاه و برداشتن روکش های سیاه شیشه های آن ها از سوی نیروهای پلیس آسیب دیدن و تلفات نیروهای امنیتی، ایجاد ناامنی ها و حتی تصرف برخی مناطق از سوی مخالفان مسلح با استفاده از موترهای شیشه سیاه بوده است.

به گفته این کارشناس سیاسی هرچه تنش بین نمایندگان پارلمان و نیروهای پلیس بیشتر باشد پیامدهای منفی آن متوجه مردم خواهد بود ضمن اینکه باعث سلب اعتماد مردم از این دو دستگاه می شود. البته بخشی از مردم حمایت خود را از آن دسته از نمایندگان پارلمان اعلام کرده اند که مخالف اقدام پلیس هستند و بخشی از مردم هم از اقدام پلیس در برداشتن روکش های سیاه موترها حمایت کرده اند.

ساجد اظهار داشت: نکته مهم قانونگرایی است و اعضای مجلس باید طرفدار اجرای قانون و حامی آن باشند و به مفاد قانون و مساوات شهروندان تمکین کنند تا بتوانیم یک کشور قانونمند و با ثبات داشته باشیم.

وی یادآور شد که در روندهای مردم سالار تصمیم گیرندگان اصلی مردم هستند و باید بصورت مستقیم یا از طریق نماینده های خود اعمال حکومت را زیر نظر داشته باشند، وظیفه نمایندگان پارلمان هم قانونگذاری است و اگر قرار باشد خودشان به قانون عمل نکنند، حاکمیت قانون شعاری بیش نخواهد بود،

بنابراین مردم در هر جایگاهی که هستند باید بر اعمال مسوولان نظارت داشته باشند و زمانی که به بیراهه می روند آنان را به مسیر درست سوق دهند.

این کارشناس افغان با اشاره به نشست شبانه و فوق العاده پارلمان افغانستان در رابطه با توقف موترهای شیشه سیاه برخی از نمایندگان پارلمان توسط نیروهای پلیس که بر اساس قانون انجام شده اظهار کرد: بسیاری از نمایندگانی که اکنون در پارلمان حضور دارند برآمده از یک انتخابات پر از جنجال، تقلب و تخلف هستند و اتهاماتی هم در مورد بعضی از آن ها در خصوص دست داشتن در قاچاق مواد مخدر و اسلحه و همکاری با تروریستان وجود دارد.

وی عنوان کرد: برخی از نمایندگان پارلمان افغانستان از مصونیت قضایی خود سوء استفاده کرده و کارهای غیرقانونی انجام می هند و به خاطر منافع شخصی خود جلسه فوق العاده برگزار می کنند که در دو دهه اخیر کاملاً بی سابقه بوده زیرا می خواهند فعالیت های غیرقانونی شان پنهان باقی بماند. 

گفتنی است: وزارت امور داخله افغانستان چندی پیش برای تامین امنیت کابل دستور داد که موترهای بدون اسناد، بدون نمبر پلیت و موترهای شیشه سیاه بدون استثناء متوقف شوند.

شام جمعه زمانی که پلیس موتر یکی از اعضای مجلس نمایندگان را هنگام عبور از منطقه گمرک کابل به خاطر بازرسی متوقف کرد، با واکنش تند این عضو پارلمان مواجه شد.

گفته شده که به همین دلیل نمایندگان جلسه شبانه و فوق العاده تشکیل دادند. مسوولان وزارت داخله هم گفته اند که این رویداد و ادعای هتک حرمت نماینده مجلس به صورت قانونی و عادلانه بررسی خواهد شد اما این وزارت از فیصله مبنی بر جمع آوری موترهای بدون مجوز قانونی عقب نشینی نخواهد کرد.

 

کلیدواژه