میزان 26, 1398 19:22 Asia/Kabul

آثار و برکات راهپیمایی و اجتماع بزرگ اربعین حسینی علیه السلام در سطح دنیا تجلی پیدا کرده است

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: آثار و برکات راهپیمایی و اجتماع بزرگ اربعین حسینی علیه السلام در سطح دنیا تجلی پیدا کرده است.

داکتر علی واحدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: این آثار بویژه طی سال های اخیر به خوبی تجلی پیدا کرده و نتایج مثبتی از قبیل وحدت، همدلی، مبارزه با ظلم و استکبار، دفاع از مظلوم، ایجاد استقلال و آزادی را بین جوامع اسلامی و ملل مسلمان و حتی غیر مسلمان ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: اربعین حضرت امام حسین علیه السلام ابعاد مختلف معنوی، اجتماعی و سیاسی دارد که می توان در راستای آن برنامه های بلند مدتی برای امت اسلامی و جهان بشریت طراحی کرد.

به گفته عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر در گذشته در رابطه با زیارت و راهپیمایی اربعین حسینی مطالب زیادی گفته می شد که زمینه ظهور و بروز آن فراهم نبود اما پس از سقوط رژیم بعثی در عراق و شکل گیری نظام اسلامی و همکاری های متقابل جمهوری اسلامی ایران و عراق این زمینه فراهم شد که برکات نهفته در اربعین حسینی بروز جهانی پیدا کند.

آقای واحدی یادآور شد که در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی زمینه ایجاد اخوت، ایثار، فداکاری، رشد و تعالی مسلمانان و حتی غیرمسلمانان فراهم می شود، پیام اربعین هم نشات گرفته از پیام نهضت امام حسین علیه السلام است که آن هم نرفتن زیر بار ذلت است و این برای انسان های آزاده پیامی مثبت است ضمن اینکه وحدت و همدلی حاصل از این تجمع و گردهمایی بزرگ حتی مختص به مسلمانان نیست و پیروان سایر ادیان هم به امام حسین علیه السلام و راه آن حضرت ارادت خاصی دارند.

این کارشناس افغان اظهار کرد: گذشته از این تعدادی از انسان های آزاده که دیندار هم نیستند راه امام حسین علیه السلام را توشه خود قرار می دهند چنانگه گاندی رهبر بزرگ هندوستان اذعان کرد هرچه برای کشورش انجام داده از مکتب امام حسین علیه السلام آموخته است.

واحدی با اشاره به تشکیل کمیته اربعین در وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان از سال گذشته، این اقدام دولت افغانستان را مثبت و قابل قدر دانست و گفت: شرکت در مراسم اربعین حسینی اثرات مثبت قابل توجهی در روحیه و رفتارهای افراد شرکت کننده می گذارد به گونه ای که روحیه اخوت، برادری، همدلی، خدمت رسانی و سجایای اخلاقی در میان آن ها افزایش چشمگیری پیدا می کند.

وی اضافه کرد این تغییرات مثبت که در جریان سفر معنوی اربعین حسینی در افراد ایجاد می شود، شاید در شرایط عادی به سال ها زمان و آموزش و هزینه نیاز داشته باشد، جامعه و کشور هم به افرادی با این خصوصیات نیاز دارد پس چه بهتر که برنامه ریزی های دقیق تر و گسترده تری از سوی دولت و ارگان های ذیربط در این زمینه صورت بگیرد تا افراد بیشتری بتوانند در چنین برنامه معنوی اثرگذار شرکت کنند و همه از آثار و برکات آن بهره مند شوند.

 

کلیدواژه