دلو 16, 1398 12:53 Asia/Kabul

سومین سخنرانی سالانه رئیس جمهوری آمریکا در کنگره برای ارائه گزارش سالانه وضعیت عمومی آمریکا با حاشیه های بسیاری همراه بود.

به گزارش روز چهارشنبه شبکه سی ان بی سی آمریکا، «نانسی پلوسی» که همچون سایر زنان دموکرات عضو کنگره آمریکا با لباسی سفید در اعتراض به رفتارها و سیاست‌های داخلی و خارجی «دونالد ترامپ» در کنگره حاضر شده بود، به محض پایان یافتن سخنرانی ترامپ، متن سخنرانی وی را به صورتی که کاملا برای همه قابل مشاهده باشد، پاره کرد و آن را به روی میز انداخت. پلوسی گفت، مودبانه ترین کار را در قبال ترامپ انجام دادم.

 

این اتفاق پس از آن روی داد که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا در آغاز سومین سخنرانی سالانه خود از دست دادن با «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان امتناع کرد. این اتفاقات در تاریخ روابط کاخ سفید و مجلس نمایندگان بی سابقه بوده است.

 

نانسی پلوسی همچنین در پایان سخنرانی ترامپ در توئتیر نوشت، ترامپ به تقلب در انتخابات و سوء استفاده از قدرت ادامه می دهد.

در ادامه این توئیت آمده است؛ حواستان پرت نشود. او یک بار این کار را انجام داد و بار دیگر نیز در انتخابات تقلب می کند. وی یک بار از قدرت خود سوء استفاده کرد و قصد دارد این کار را ادامه دهد. برای ترامپ و جمهوری خواهان در واشنگتن این سخنرانی وضعیت لاپوشانی است.

این سخنرانی با واکنش شمار دیگری از سناتورها مواجه شد.

«کاملا هریس»، سناتور دموکرات در یک پیام توئیتری ضمن اشاره به سیاست های ضد مهاجرتی دولت ترامپ، آمریکا را امن تر نمی کند، اظهار داشت؛ طی سه سال گذشته ترامپ و دولت وی در اقدامی تبعیض آمیز علیه رنگین پوستان، کودکان را از خانواده های شان جدا کرده و آنها را در قفس گذاشتند. برای لغو برنامه داکا اقدام کردند و شکست خوردند.

همه زنان دموکرات عضو کنگره آمریکا در سخنرانی سالانه دونالد ترامپ در اعتراض به نگاه او به زنان، لباس سفید بر تن داشتند

«رشیده طلیب» نماینده فلسطینی الاصل مجلس نمایندگان آمریکا از جمله نمایندگانی بود که به نشانه اعتراض به سیاست های خصمانه دولت چهل و پنجم و رئیس جمهور استیضاح شده، با لباس (سنتی) سفید فلسطینی خود در سخنرانی سالانه ترامپ حاضر شد.

برخی از سناتورهای معترض به سیاست های ترامپ در این جلسه شرکت نکردند.

«آیانا پریسلی» عضو دموکرات مجلس نمایندگان در صفحه شخصی خود در توئتیر نوشت، سخنرانی سالانه  اشغال کنندگان کاخ سفید(ترامپ) که همواره مردم آمریکا، کنگره و قانون اساسی ما را تحقیر می کنند، صدمه زننده است . من نمی توانم با وجدان راحت در سخنرانی شرم آور امشب شرکت کنم.

«الکساندریا اوکازیو-کورتس» نیز دراین باره در توئیتی نوشت، پس از تأمل زیاد، تصمیم گرفتم که در مراسم دولتی برای عادی جلوه دادن رفتار غیرقانونی ترامپ و تخریب قانون اساسی از سوی وی، حضور پیدا نکنم. هیچ یک از این کارها طبیعی نیست و من به آن مشروعیت نخواهم داد. در نتیجه، من در سخنرانی سالانه (ترامپ) شرکت نخواهم کرد.

اگرچه ترامپ تلاش کرد در این سخنرانی از سیاست های خود در زمینه اقتصادی و بهداشتی دفاع کند اما «گریچین ویتمر» فرماندار دموکرات میشیگان گفت، دموکرات ها برای تقویت نظام بهداشتی تلاش می کنند و جمهوری خواهان و ترامپ به دنبال نابود کردن آن هستند. 
وی افزود، ترامپ می گوید اقتصاد قوی تر شده است، قوی تر برای چه کسی؟ برای مدیرانی که حقوق آنها چند برابر شده است یا برای کارمندانی که مدتی است حقوق های خود را هم دریافت نکرده اند.

سومین سخنرانی سالانه رئیس جمهوری آمریکا در حالی برگزار شد که رای نهایی مجلس سنای آمریکا به طرح استیضاح ترامپ امروز (چهارشنبه 5 فوریه) صادر می شود.

 

کلیدواژه