جوزا 01, 1399 09:22 Asia/Kabul
  • ونزوئلا: تهدید آمریکا ضدتانکرهای ایرانی، نقض آزادی تجارت و دریانوردی است

نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل متحد، اقدام آمریکا را در تهدید تانکرهای حامل بنزین ایران، نقض آزادی تجارت و دریانوردی برشمرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، "ساموئل مونکادا" Samuel Moncada چهارشنبه شب با اشاره به تهدید واشنگتن علیه پنج تانکر حامل بنزین ایران که در مسیر ونزوئلا هستند، گفت: تهدید آمریکا به استفاده از زور علیه کشتی‌های ایرانی، نقض آزادی تجارت و دریانوردی است.

"ولادیمیر پادرینو" Vladimir Padrino وزیر دفاع ونزوئلا نیز روز چهارشنبه با محکوم کردن اقدام آمریکا در تهدید تانکرهای حامل بنزین ایران اعلام کرد، ارتش این کشور تانکرهای حامل بنزین ایران را زمانی که وارد منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا شوند همراهی و محافظت خواهد کرد.

پنجشنبه گذشته یک مقام ارشد دولت آمریکا که حاضر به افشای نامش نشد، به خبرگزاری رویترز گفت: واشنگتن در حال بررسی اقدامات مناسب برای واکنش نشان دادن به انتقال بنزین ایران به ونزوئلا است.

اقدام آمریکا در تهدید تانکرهای حامل بنزین ایران با واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز مواجه شده است.

"محمدجواد ظریف" وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه گذشته در نامه‌ای به "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل، تهدیدات غیرقانونی، خطرناک و تحریک‌آمیز آمریکا را نوعی دزدی دریایی و خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین‌المللی دانست و تاکید کرد: آمریکا باید از زورگویی در عرصه جهانی دست بردارد و به حاکمیت قوانین بین‌المللی به ویژه آزادی کشتی رانی در دریاهای آزاد احترام بگذارد.

ظریف در این نامه ضمن یادآوری مسئولیت دولت آمریکا در برابر پیامدهای هر گونه اقدام غیرقانونی، بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر مناسب و ضروری در مقابله با این تهدیدات تاکید کرد.

کلیدواژه