گفت‌وگوی پمپئو با گوترش درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران
(last modified 1399-03-22T04:45:50+00:00 )
جوزا 22, 1399 09:15 Asia/Kabul
  • گفت‌وگوی پمپئو با گوترش درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه طی پیامی در توئیتر، از گفت‌وگوی تلفنی با آنتونیوگوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پیرامون موضوع تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «مایک پمپئو» در این زمینه نوشت: آمریکا منتظر استمرار همکاری با دبیرکل سازمان ملل درباره موضوعات مهمی همچون ایران، لیبی و سوریه در شورای امنیت سازمان ملل است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم درخصوص تماس تلفنی پمپئو و گوترش گفت: یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده در این گفت وگو، تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بوده است.

با نزدیک شدن موعد لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران که بخشی از قطعنامه 2231 شورای امنیت است، آمریکایی ها تلاش هایشان برای جلوگیری از اتمام این تحریم‌ها را دوچندان کرده‌اند.

آمریکا با وجود آنکه دو سال پیش رسما و بدون توجه به قطعنامه 2231 شورای امنیت از برجام خارج شده، در تفسیر حقوقی جدید مدعی است که براساس مفاد این قطعنامه همچنان یکی از مشارکت کنندگان در برجام است و در این چارچوب حق دارد که از ساز وکارهای مطرح در این توافق از جمله مکانیسم ماشه استفاده کند.

ممنوعیت‌های مربوط به فروش تسلیحات به ایران به موجب مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت روز 18 اکتبر 2020 (27میزان 1399) برداشته خواهد شد.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا، می 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

کلیدواژه