سرطان 21, 1399 18:39 Asia/Kabul
  • بیانیه مشترک 19 کشور در محکومیت گزارش ضد سوری سازمان منع سلاح های شیمیایی
    بیانیه مشترک 19 کشور در محکومیت گزارش ضد سوری سازمان منع سلاح های شیمیایی

ایران، روسیه و ۱۷ کشور دیگر جهان گزارش سازمان منع سلاح های شیمیایی علیه سوریه را مشکوک اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه، روز شنبه  بیانیه مشترک ایران و روسیه و ۱۷ کشور دیگر را منتشر کرد که در آن گزارش گروه به اصطلاح تحقیقات و شناسایی سازمان منع سلاح های شیمیایی درباره سوریه مشکوک اعلام و درباره عواقب آن برای اعتبار این سازمان هشدار داده شده است.

این بیانیه مشترک را ایران، روسیه، بلاروس، بوروندی، ونزوئلا، زیمبابوه، قزاقستان، کامبوج، قرقیزستان، چین، جزایر کومور، کوبا، لائوس، میانمار، نیکاراگوئه، سوریه، تاجیکستان، ازبکستان و جمهوری آفریقای مرکزی صادر کرده اند.

در بیانیه مشترک این کشورها آمده است: فریبکاری برخی کشورها در گزارش گروه تحقیق درباره حوادث شیمیایی سوریه، نادیده گرفته شده است. 

بیانیه مشترک هشدار داده است این اقدام خطر تشدید دودستگی در سازمان منع سلاح های شیمیایی را دارد و باعث سیاسی شدن بی مورد این سازمان می شود. 

شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در نشست روز پنجشنبه ، گزارش تیم تحقیقات و شناسایی را با ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی در سال ۲۰۱۷ در استان حماه، تایید کرد.

این در حالی است که مقامات دولت سوریه بارها  اتهامات غرب را مبنی بر استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی، غیر واقعی دانسته و تاکید کرده اند: سناریوی جعلی استفاده دمشق از تسلیحات شیمیایی، بخشی از توطئه غرب به ویژه آمریکا علیه سوریه است.

 

کلیدواژه