اسد 23, 1399 12:57 Asia/Kabul
  • قطر بیانیه ضد ایرانی دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس را رد کرد

یک مقام وزارت امورخارجه قطر اعلام کرد، بیانیه اخیر دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران موضع کشورهای عضو این شورا نیست.

به گزارش شبکه تلویزیونی "الجزیره"، «مطلق بن ماجد القحطانی» نماینده ویژه وزیر امورخارجه قطر در زمینه مبارزه با تروریسم، در واکنش به بیانیه اخیر دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس درباره لزوم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: مواضع شورای همکاری خلیج فارس براساس آن چیزی است که از نشست وزیران امورخارجه کشورهای عضو صادر می‎شود و نه آنچه از طریق اطلاعیه‎های دبیر کل این شورا صادر و منتشر می‎شود.
القحطانی تاکید کرد، تحریم‎های کنونی ضد ایران به نتایج مثبتی منتهی  نخواهد شد و به حل بحران‎ها کمک نخواهد کرد چرا که بحران‎ها باید از طریق گفت‎وگو حل و فصل شود.
«نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در روزهای گذشته با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را خواستار شد. 
«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در واکنش به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس، با تاکید بر اینکه این شورا در اوج ناکارآمدی خود است، گفت: این بیانیه به صورت یکجانبه و دیکته شده صادر شده است.
تحریم تسلیحاتی که در ۱۳ سال گذشته بر ایران اعمال شده است، هیجدهم اکتبر (27میزان 1399) براساس توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت منقضی می‌شود.
آمریکا به عنوان تنها عضو خارج شده از برجام، تلاش دارد این تحریم‌ها را تمدید کند، اما چین و روسیه مخالف تمدید تحریم هستند.

کلیدواژه