تقلای پمپئو برای ترغیب سایر کشورها به پیروی از سیاست های ضد ایرانی آمریکا
(last modified 1399-06-28T06:23:58+00:00 )
سنبله 28, 1399 10:53 Asia/Kabul
  • تقلای پمپئو برای ترغیب سایر کشورها به پیروی از سیاست های ضد ایرانی آمریکا

وزیر خارجه آمریکا با تکرار ادعای واهی بازگشت تحریم های‌ سازمان ملل علیه ایران، از دیگر کشورها خواست از سیاست های ضد ایرانی واشنگتن حمایت کنند.

به گزارش رادیو دری، "مایک پمپئو" روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک با "چان سانتوخی" رئیس‌جمهور سورینام مدعی بازگشت تحریم های‌ سازمان ملل علیه ایران شد و گفت: واشنگتن انتظار دارد همه کشورهای جهان از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه بازگشت تحریم‌ها علیه ایران پیروی کنند.

این اظهارات پمپئو در حالی است که یک مقام عالیرتبه سازمان ملل دیروز پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفت: تحریم‌های پیشین ایران همچنان در حالت تعلیق می ماند و برجام بر قوت خود باقی است.

این مقام سازمان ملل افزود، اقدام آمریکا برای فعال کردن ساز وکار بازگشت تحریم‌ های ایران موسوم به مکانیسم ماشه، مانند چکاندن ماشه اسلحه است که گلوله‌ای از آن خارج نمی‌شود.

"حسن روحانی" رئیس جمهوری اسلامی ایران هم روز چهارشنبه تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه را به دلیل مخالفت و عدم همراهی دیگر کشورها، شکست خورده و بی نتیجه خواند و گفت: کشوری که برجام را خائنانه و آنرا بدترین توافق تاریخی آمریکا دانسته و از این توافق بین المللی خارج شده است، صلاحیت اظهار نظر درباره این مکانیسم را ندارد.

"آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد هم در واکنش به ادعای آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، تاکید کرد درباره برجام بر اساس نظر شورای امنیت عمل می‌کند.

آمریکا در پی شکست در شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه تصویب پیش نویس قطعنامه ای که برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ارائه کرده بود و علی رغم خروج غیرقانونی اش از برجام قصد دارد، از ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ ها که تنها برای اعضای مشارکت کننده در این توافق محفوظ است، برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران استفاده کند.

تصمیمی که با مخالفت قاطع اعضای شورای امنیت مواجه شده است.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا، سه شنبه 8 مه 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

کلیدواژه