مراسم تحلیف بایدن یکی از متفاوت ترین مراسم سوگند ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا
(last modified 1399-11-02T04:07:35+00:00 )
دلو 02, 1399 08:37 Asia/Kabul
  • مراسم تحلیف بایدن یکی از متفاوت ترین مراسم سوگند ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا
    مراسم تحلیف بایدن یکی از متفاوت ترین مراسم سوگند ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا

مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۱، به دلیل فضای تهدید، جنجال ها و رویدادهای مختلف به متفاوت ترین مراسم تحلیف در تاریخ آمریکا تبدیل شد.

به گزارش رادیودری، مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا از حزب دمکرات در حالی برگزار می شود که این کشور از نظر تعداد مبتلایان و قربانیان همه گیری کرونا در رتبه اول جهان قرار گرفته است.

همزمان با مراسم تحلیف جو بایدن، ۲۰۰ هزار پرچم آمریکا مقابل کنگره به نیابت از مردمی که قرار بود در این مراسم حضور یابند اما به دلیل شیوع کرونا حضورشان میسر نشد، نصب شده است. این در حالی است که گفته می شود، شرایط خاص امنیتی در واشنگتن و بیم از تکرار  حمله هواداران ترامپ به کنگره، دلیل اصلی این تصمیم بوده است.

طرفداران ترامپ ششم ژانویه/17جدی به تحریک وی، به کنگره حمله کردند. در این حادثه دست کم ۵ نفر کشته شدند.

شبکه های خبری آمریکایی دقایقی قبل از شروع مراسم تحلیف بایدن از تخلیه ساختمان دیوان عالی آمریکا به دلیل تهدید بمب گذاری خبر دادند.

مراسم سوگند ریاست جمهوری آمریکا به طور بی سابقه ای تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار می شود. این حضور نظامی گسترده یکی از دلایل متفاوت بودن مراسم تحلیف امروز قلمداد می شود. منابع امنیتی داخلی از برنامه ریزی خرابکارانه طرفداران افراطی ترامپ در بیستم ژانویه/1دلو خبر دادند. علاوه بر واشنگتن به ویژه اطراف کنگره فدرال، تمامی کنگره های محلی در مراکز ایالات آمریکا، ازترس حملات طرفداران ترامپ تحت تدابیر امنیتی قرار دارند.  

یکی دیگر از دلایل متفاوت بودن تحلیف بایدن، عدم حضور دونالد ترامپ در این مراسم است. وی که همچنان از تقلب در انتخابات سخن می گوید، امروز کاخ سفید را به مقصد فلوریدا ترک کرد. ترامپ در آخرین اظهارات خود پیش از ترک کاخ سفید با لحنی که ازسوی برخی ناظران تهدید آمیز قلمداد شده گفت: ما به زودی به شیوه‌ای باز خواهیم گشت.

در رویدادی کم سابقه در آمریکا، همزمان با مراسم تحلیف جو بایدن، شماری از نمایندگان جمهوریخواه مجلس نمایندگان با ارسال نامه ای، برای همکاری با رئیس جمهور دمکرات اعلام آمادگی کردند. لازم به ذکر است که تعداد زیادی از اعضای دولت و مشاوران ترامپ در اعتراض و یا به دلیل مخالفت با سیاست ها و رفتارهای ترامپ، استعفا کردند و یا برکنار شدند.

بایدن در حالی کار خود را آغاز می کند که همزمان با سه بحران اقتصادی، سلامت و سیاسی روبروست. به نوشته روزنامه فرانسوی لوفیگارو، دوران ریاست جمهوری بایدن از آبراهام لینکلن که با جنگ داخلی روبرو بود و فرنکلین روزولت که رکود اقتصادی بی سابقه در تاریخ آمریکا را پیش رو داشت، بسیار دشوارتر است.

به گفته دستیاران بایدن، وی برای اصلاح سیاست های زیانبار ترامپ بلافاصله پس از مراسم تحلیف ۱۷ بخشنامه و دستورالعمل امضا خواهد کرد. علاوه بر این، بهبود چهره مخدوش شده آمریکا در جهان، یکی از چالش های بزرگ بایدن در ۴ سال آینده قلمداد می شود. سیاست های خارجی ترامپ و پیمان شکنی های وی، اعتماد جهانی و حتی اعتماد متحدان سنتی آمریکا به ویژه متحدان اروپایی واشنگتن را از میان برده است.

کلیدواژه