دلو 15, 1399 11:59 Asia/Kabul
  • همسویی دولت بایدن با ترامپ در موضوع سامانه اس 400
    همسویی دولت بایدن با ترامپ در موضوع سامانه اس 400

دولت بایدن در ادامه سیاستهای دولت پیشین امریکا، نسبت به اقدام ترکیه برای خرید سامانه‌ اس-400 ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، کاخ سفید در بیانیه ای در این باره اعلام کرد: "جیک سالیوان" مشاور امنیت ملی آمریکا در تماسی تلفنی با "ابراهیم کالین"، مشاور ارشد رئیس جمهور ترکیه، ضمن اعلام تمایل دولت واشنگتن برای تقویت امنیت ترانس آتلانتیک از طریق ناتو، ابراز نگرانی کرد که اقدام آنکارا برای خریداری سامانه دفاع موشکی اس-400 روسیه اثربخشی و همبستگی ائتلاف ناتو را متزلزل می‌کند.

 آمریکا، ترکیه را به خاطر خریداری سامانه اس-400 روسیه از خرید نسل پنجم جنگنده‌های اف-35 محروم کرده و تحت قانون "مبارزه با دشمنان آمریکا از طریق تحریم" تحریم‌هایی را علیه آنکارا اعمال کرده است.

این محدودیت‌ها چهار شرکت وابسته به صنایع دفاع ترکیه به ریاست "اسماعیل دمیر" را هدف گرفته است.

"آنتونی بلینکن"، وزیر امور خارجه آمریکا پیش‌تر متعهد شد تا با بررسی تاثیر تحریم‌های موجود،  تصمیم خود را در خصوص اقدامات بیشتر ابلاغ کند.

در ماه های اخیر تنش ها‌ میان آمریکا و ترکیه،  بر سر خرید سامانه اس - 400  بالا گرفته است.

تحویل سامانه های اس-400 روسیه به ترکیه در ژوئیه 2019 ( سرطان 1398)آغاز شد و طبق گزارش‌ها، روند استقرار این سامانه موشکی  در جریان است.

آمریکا  بارها به ترکیه هشدار داده درصورتی که از روسیه سامانه های  اس - 400 را تحویل بگیرد، با تحریم های واشنگتن مواجه خواهد شد ترکیه اما تاکنون حاضر به تسلیم در مقابل فشارهای آمریکا نشده است و تأکید کرده  به هیچ‌ عنوان از قرارداد دریافت سامانه‌های اس 400 روسیه عقب‌نشینی نخواهد کرد.

آنکارا، با وجود مخالفت های آمریکا تاکید کرده است به همکاری نظامی با روسیه ادامه می دهد. 

 

کلیدواژه