بیانیه تروئیکای اروپایی درباره توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی
(last modified 1399-12-06T03:33:21+00:00 )
حوت 06, 1399 08:03 Asia/Kabul
  • بیانیه تروئیکای اروپایی درباره توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی
    بیانیه تروئیکای اروپایی درباره توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی

سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از تصمیم ایران درباره توقف پروتکل الحاقی، حمایت خود را از تفاهم به دست آمده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تداوم نظارت و راستی‌آزمایی‌های ضروری در ایران اعلام کردند.

به گزارش رادیودری، تروئیکای اروپایی در این بیانیه بدون اشاره به نقض صریح قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط آمریکا مدعی شدند: اقدامات ایران نقض بیشتر تعهداتش ذیل برجام است و به طور قابل توجهی نظارت های پادمانی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش می دهد.

سه کشور اروپایی عضو برجام، ماهیت تصمیم ایران را «خطرناک» توصیف کرده و تصریح کردند که این اقدام به طور قابل توجهی دسترسی‌های آژانس را به سایت‌های اتمی و اطلاعات مرتبط پادمانی ایران محدود می‌کند. 

تروئیکای اروپایی همچنین بدون اشاره به نقض مکرر تعهدات خود در قبال برجام، از ایران خواسته‌اند تا تمام تدابیری را که باعث کاهش کاهش شفافیت می‌شود را به عقب برگردانده و همکاری‌های کامل و به موقع را با آژانس بین المللی انرژی اتمی به عمل آورد. 

جمهوری اسلامی ایران از امروز 23 فوریه (پنجم اسفند/حوت) اقدامات داوطلبانه تحت برجام را در چارچوب قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران"  متوقف کرد.

 مجلس شورای اسلامی ایران 1 دسامبر 2020 (11قوس1399)با تصویب این قانون دولت ایران را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

براساس ماده 6 این قانون، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است براساس بندهای 36 و 37 برجام، ظرف مدت 2 ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.»

کلیدواژه