آدام شیف: هیچ رئیس‌جمهوری دیگر نباید با ولی‌عهد سعودی ملاقات کند
(last modified Sun, 28 Feb 2021 09:35:04 GMT )
حوت 10, 1399 14:05 Asia/Kabul
  • آدام شیف: هیچ رئیس‌جمهوری دیگر نباید با ولی‌عهد سعودی ملاقات کند
    آدام شیف: هیچ رئیس‌جمهوری دیگر نباید با ولی‌عهد سعودی ملاقات کند

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا ضمن ابراز خرسندی از انتشار گزارش اطلاعاتی این کشور درباره قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی، تاکید کرد: هیچ رئیس‌جمهوری دیگر نباید با ولی‌عهد سعودی ملاقات کند.

«آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با یاهونیوز با اشاره به انتشار گزارش اطلاعاتی این کشور درباره قتل «جمال خاشقچی» که نقش «محمد بن سلمان» در آن تایید شده، گفت: ولی‌عهد سعودی دستانش به خون آغشته است و او مستقیماً در امر دستگیری یا قتل جمال خاشقچی دست دارد.

وی افزود: همه اینها نه تنها ولی‌عهد را آنطور که باید ملزم به پاسخگویی می‌کند، بلکه افراد دیگری را که در خصوص این قتل و تکه تکه کردن جسد یک ساکن آمریکا و روزنامه‌نگار دست داشتند، شناسایی می‌کند.

شیف در ادامه تصریح کرد: دوست دارم دولت (آمریکا) جلوتر برود؛ رئیس‌جمهور نباید با ولی‌عهد دیدار کند. نباید او به آمریکا دعوت شود. نظرم این است که رئیس‌جمهور نباید با او صحبت کند.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی درباره موضعش در خصوص فروش سلاح به ریاض گفت: من از ممنوعیت فروش سلاح به عربستان سعودی حمایت می‌کنم و از نظر من عربستان سعودی باید رفتارش را به شکل قابل توجهی تغییر بدهد تا ممنوعیت برداشته شود.

گزارشی که دولت آمریکا روز جمعه درباره قتل جمال خاشقچی، منتقد سعودی منتشر کرده نشان می‌دهد این ترور با دستور مستقیم محمد بن سلمان انجام شده است.

براساس این گزارش که دفتر اطلاعات ملی آمریکا آن را منتشر کرده، محمد بن سلمان مجوز عملیات «دستگیری» یا «قتل» جمال خاشقچی را صادر کرده است.

آمریکا در پی انتشار این گزارش، ۷۶ نفر از سعودی‌ها را تحریم کرد اما از تحریم ولیعهد سعودی امتناع کرد. این رویکرد با انتقادات شدیدی مواجه شد.

کلیدواژه