ثور 11, 1400 09:47 Asia/Kabul
  • شکایت زندانی گوانتانامو از آمریکا و بریتانیا بابت شکنجه در «سایت‌های سیاه»
    شکایت زندانی گوانتانامو از آمریکا و بریتانیا بابت شکنجه در «سایت‌های سیاه»

یکی از زندانیان گوانتانامو از آمریکا و بریتانیا به دلیل شکنجه زندانیان در زندان‌های موسوم به «سایت‌های سیاه» شکایت کرد.

به گزارش روزنامه بریتانیایی "گاردین"، یک مرد فلسطینی که از ۱۹ سال قبل بدون محاکمه در زندان گوانتانامو بازداشت است از دولت‌های آمریکا، بریتانیا و پنج کشور دیگر به دلیل نقش‌آفرینی در برنامه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا" برای بازداشت مظنونان به «تروریسم» و شکنجه آنها در زندان‌های موسوم به «سایت‌های سیاه» شکایت کرد.

براساس این گزارش، این شکایت غیرمعمول توسط «زین‌العابدین محمد حسین» معروف به «ابوزبیده» به "کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد" (بخشی از دفتر کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد است) طرح شده است. «ابوزبیده» از ۱۹ سال بدون هیچ محاکمه‌ای زندانی شده است.

«هلن دافی» وکیل «ابوزبیده» نیز افزود، «بعد از ۱۹ سال بازداشت خودسرانه تنها روش جبران مافات برای ابوزبیده آزادی از زندان است.»

دولت آمریکا پس از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱(20 سنبله 1380)، یک زندان نظامی در خلیج گوانتانامو، (جنوب شرقی کوبا) احداث کرد تا به ادعای مقامات آمریکایی  افراد مظنون به همکاری با تروریست‌ها را در آنجا نگهداری کند، اما این زندان پس از افشای شیوه‌های مخوف شکنجه و آزار زندانی‌ها در آن، به یکی از بدنام‌ ترین و ترسناک‌ ترین زندان‌های جهان معروف شد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرده بود که از بستن این بازداشتگاه حمایت می‌کند، اما تاکنون هیچ برنامه زمانی مشخصی برای انجام این کار ارائه نداده است.

کلیدواژه