سنبله 16, 1400 11:57 Asia/Kabul
  • نقض قانون کنترل سلاح‌های شیمیایی، بهانه جدید آمریکا برای تحریم دوباره روسیه
    نقض قانون کنترل سلاح‌های شیمیایی، بهانه جدید آمریکا برای تحریم دوباره روسیه

وزارت امور خارجه آمریکا به بهانه نقض قانون کنترل سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی از سوی روسیه، تحریم‌های جدیدی علیه مسکو وضع کرد.

به گزارش رادیو دری، بنا بر ادعای وزارت خارجه آمریکا، روسیه قانون کنترل سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی (قانون CBW) را نقض کرده و همین مبنای قانونی اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو قرار گرفته است. 

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن محدودیت‌هایی را برای واردات دائمی برخی از سلاح‌های گرم علیه روسیه اعمال خواهد کرد و درخواست‌های مجوز جدید برای واردات دائمی سلاح های گرم و مهمات تعلیق خواهد شد.

این وزارتخانه اضافه کرد: علاوه بر این، محدودیت‌های جدیدی از سوی وزارت بازرگانی نیز برای صادرات  کالا‌ها و فناوری هسته‌ای و موشکی اعمال می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه این تحریم‌ها حداقل به مدت 12 ماه ادامه خواهد داشت، اعلام کرد: اگر طرف روسی به بسیاری از این قوانین روی آورد و تضمین‌های قابل اطمینان مبنی بر عدم استفاده از سلاح‌های شیمیایی بر خلاف قوانین بین المللی ارائه دهد، ممکن است این تحریم‌ها لغو شود.

گفته می شود، این تحریم‌ها ادامه همان اقدامات اعمال شده از سوی آمریکا علیه روسیه در 2 مارس 2021، و همچنین در سال 2018 و 2019 در پاسخ به دستگیری سرگئی اسکریپال، مامور نظامی سابق اطلاعات روسیه است.

اسکریپال برای سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا در طول دهه 1990 و اوایل 2000 کار می‌کرد و از سوی سرویس امنیت فدرال روسیه خائن و مجرم شناخته شد. برخی از همین تحریم‌ها نیز به دلیل بازداشت ناوالنی، تکرار شده است.

دادگاه مسکو در ابتداری ماه فوریه  پس از بررسی اتهامات "ناوالنی"، وی را به دلیل نقض شرایط آزادی مشروط و جرایم امنیتی به 3.5 سال حبس محکوم کرد.

ناوالنی از 29 دسامبر 2020 به دلیل نقض مکرر مقررات آزادی مشروط در لیست افراد تحت تعقیب پلیس فدرال روسیه قرار داشت. 

بازداشت "آلکسی ناوالنی" Alexei Navalny سرکرده مخالفان دولت روسیه در مسکو  به عرصه جدیدی برای گسترش کارزار ضد روسی غربی ها تبدیل شده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا به شدت حامی "آلکسی ناوالنی" هستند.

کلیدواژه