سنبله 29, 1400 13:37 Asia/Kabul
  • گوترش: توزیع ناعادلانه واکسن به ظهور سویه‌های مقاوم می‌انجامد
    گوترش: توزیع ناعادلانه واکسن به ظهور سویه‌های مقاوم می‌انجامد

دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که بدون توزیع عادلانه واکسیناسیون در سراسر جهان، خطر ظهور سویه‌های مقاوم به واکسن کووید ۱۹ وجود خواهد داشت.

به گزارش رادیودری، آنتونیو گوترش روز یکشنبه گفت: ما به برنامه جهانی واکسیناسیون نیاز داریم و باید بتوانیم تمامی تولیدکنندگان بالقوه و بالفعل واکسن را گردآورده و پس از دو برابر کردن تولید، واکسن‌ها را به نحو عادلانه توزیع کنیم.

این مقام تأکید کرد، اولویت باید واکسیناسیون همگانی تمامی نقاط جهان باشد بدان معنا که هفتاد درصد مردم تمامی کشورها واکسینه شوند.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه «هنوز مطمئن نیستیم که بتوانیم ویروس را شکست دهیم» گفت: جهش‌های جدید ویروس کرونا ممکن است عملکرد ما را بی‌اثر کنند؛ بنابراین همبستگی در این برهه زمانی ضروری است.

در همین حال، «گوردون براون»Gordon Brown نخست‌وزیر سابق بریتانیا گفت اجلاسی که قرار است این هفته به میزبانی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص همه‌گیری کرونا برگزار شود، باید طرحی را برای انتقال ۱۰۰ میلیون دُز واکسن انبار شده کرونا به کشورهای فقیرتر پیش از منقضی شدن تاریخ مصرف آن‌ها ارائه دهد.

به گفته براون، از پنج میلیارد و هفتصد میلیون دز واکسن کرونای ثبت شده در سراسر جهان، تنها دو درصد در آفریقا بوده است.

نخست‌وزیر اسبق بریتانیا که به عنوان سفیر سازمان جهانی بهداشت در امور تامین مالی بهداشت جهانی منصوب شده، پیش از این هم اقدام کشورهای غربی در انبار کردن صدها میلیون دُز واکسن کرونا را در شرایطی که کشورهای فقیر در تقلا برای دستیابی به واکسن هستند، لکه ننگی بر وجدان غرب توصیف کرده بود. 

بایدن روز چهارشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد یک نشست مجازی درباره کرونا تشکیل می‌دهد که هدف آن افزایش واکسیناسیون در سراسر جهان با انگیزه پایان دادن به همه‌گیری تا پایان سال ۲۰۲۲ است.

انتقاد دبیرکل سازمان ملل از توزیع ناعادلانه واکسن کرونا

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره توزیع ناعادلانه واکسن کرونا

کلیدواژه