ادعای جدید مشاور امنیت ملی آمریکا درباره ایران و برجام
(last modified Wed, 27 Oct 2021 05:02:08 GMT )
عقرب 05, 1400 09:32 Asia/Kabul
  • ادعای جدید مشاور امنیت ملی آمریکا درباره ایران و برجام
    ادعای جدید مشاور امنیت ملی آمریکا درباره ایران و برجام

مشاور امنیت ملی آمریکا ادعای جدید را درباره ایران و برجام مطرح کرده است.

به گزارش رادیودری، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا بدون اشاره به خروج غیرقانونی این کشور از برجام ادعا کرد، اولویت دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در قبال ایران بازگشت به میز مذاکره برجام در وین است.

"الیزابت تراس" وزیر امور خارجه بریتانیا روز سه‌شنبه در مجلس عوام این کشور بدون اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و بدعهدی کشورهای اروپایی در قبال این توافق هسته ای مدعی شد، ایران باید به میز مذاکرات برجام در وین بازگردد. 

ایران در سال 2015 به توافقی با کشورهای موسوم به گروه 1+5 برای حل و فصل تنش‌ ها بر سر برنامه هسته‌ ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در سال 2018 به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد و در راستای اهداف خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران و پیشبرد جنگ اقتصادی علیه این کشور تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف وضع کرد.

دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، علی‌ رغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران از انجام اقداماتی که برای بازگشت به برجام ضروری بوده، خودداری کرده و عملاً پیگیری سیاست ترامپ را علیه ایران در دستور کار قرار داده است.

بایدن و مشاورانش قصد دارند با بازگشت به برجام به عنوان سکویی برای قوی‌تر و طولانی‌تر کردن این توافق استفاده کنند.

این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده است، از اینرو باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.

تاکنون شش دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است.

موضعگیری مشاور امنیت ملی آمریکا درخصوص نقض برجام

کلیدواژه