حوت 07, 1400 13:52 Asia/Kabul
  • آمریکا در تدارک برای خارج کردن «زلنسکی» از کی‌یف
    آمریکا در تدارک برای خارج کردن «زلنسکی» از کی‌یف

طبق گزارش یک روزنامه آمریکایی، واشنگتن آماده است به رئیس‌جمهور اوکراین برای خروج از کی‌یف کمک کند.

در شرایطی که تازه ترین خبرها از کمک نظامی 600 میلیون دلاری آمریکا به اوکراین برای مقابله با روسیه حکایت دارد، روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از منابع آگاه، از تدارک واشنگتن برای کمک به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین برای خروج از پایتخت این کشور خبر داد.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقام‌‌های آمریکایی و اوکراینی گزارش داد: «دولت ایالات متحده آماده است تا به "ولودیمیر زلنسکی" رئیس‌جمهور اوکراین برای کی‌یف کمک کند تا از دستگیری یا کشته شدن او توسط نیروهای روسی جلوگیری کند».

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین تاکنون پیشنهادات برای خارج شدن از کی‌یف پایتخت این کشور را نپذیرفته است.

به دنبال انتشار خبر واشنگتن پست درباره تدارک آمریکا برای خارج کردن رئیس‌جمهور اوکراین، "ولودیمیر زلسنکی" ویدئویی جدید از خود در نزدیکی ساختمان ریاست‌ جمهوری اوکراین در کی‌یف منتشر کرد و گفت: من قصد زمین گذاشتن اسلحه خود را نداشته‌ام. ما از سرزمین خود محافظت می‌کنیم».

انتشار خبر واشنگتن پست و واکنش زلنسکی در شرایطی صورت گرفته که پیشتر "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی اعلام کرد که هدف مسکو از عملیات نظامی در اوکراین اشغال این کشور نیست. 

دولت روسیه از دو ماه قبل بسته پیشنهادی خود برای ضمانت‌های امنیتی را به آمریکا و ناتو تحویل داد که عدم عضویت اوکراین در ناتو و خروج نیروهای این ائتلاف از شرق اروپا را شامل می‌شد.

با این حال مقامات غرب به پیشنهادات روسیه پاسخ منفی داده و مقامات اوکراین نیز از گفت‌وگو درباره اجرای توافق مینسک از جمله آتش‌بس میان نیروهای کی‌یف و مناطق خودمختار شرق اوکراین را رد کردند.

روسیه در پاسخ، استقلال جمهوری‌های مردمی لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخت و در پی درخواست مقامات این نواحی، عملیات ویژه‌ای را در حمایت از آن‌ها شروع کرد.

صدور «کمک نظامی فوری» آمریکا به اوکراین

عملیات نظامی روسیه در اوکراین، دلایل و پیامدها

وزارت دفاع روسیه: به شهرهای اوکراین حمله نمی کنیم

کرملین: هدف روسیه نابودی ارتش اوکراین نیست

تحریم پوتین و لاوروف از سوی اتحادیه اروپا

کلیدواژه