حمل 08, 1401 10:24 Asia/Kabul
  • آمادگی زلنسکی برای اعلام بی‌طرفی اوکراین
    آمادگی زلنسکی برای اعلام بی‌طرفی اوکراین

رئیس‌جمهور اوکراین از آمادگی خود برای اعلام بی‌طرفی به‌عنوان بخشی از مصالحه با روسیه خبر داد و خواستار تضمین‌ این توافق توسط طرف‌های ثالث شد.

به گزارش رادیو دری، در حالی که روسیه چند ماه پیش از کی‌یف خواسته بود موضع بی‌طرفانه‌ای در مناقشات بین مسکو و غرب اتخاذ کند، اما «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین این درخواست را رد کرده بود.

زلنسکی اما شامگاه یکشنبه و بعد از نابود شدن زیرساخت‌های نظامی اوکراین در حمله روسیه، مدعی شد: کی‌یف آماده است درباره اتخاذ وضعیت بی‌طرف به عنوان بخشی از توافق صلح با روسیه بحث کند.

رئیس‌جمهور اوکراین اما گفت: چنین توافقی باید توسط طرف‌های ثالث تضمین شود و به همه‌پرسی گذاشته شود.

زلنسکی در یک تماس ویدیویی ۹۰ دقیقه‌ای با خبرنگاران ادعا کرد: تهاجم روسیه باعث ویرانی شهرهای روسی زبان در اوکراین شده است.

پارلمان اوکراین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: طبق ارزیابی‌های انجام شده تا ۲۴ ماه مارس /4 حمل، یعنی یک ماه جنگ در این کشور، خسارتی معادل ۶۳ میلیارد دلار به زیرساخت‌های اوکراین وارد کرده است.

پارلمان اوکراین درخواست کرده است که هزینه بازسازی زیرساخت‌های اوکراین از طریق دارایی‌های مسدود شده روسیه پرداخت شود. 

پیشروی نیروهای روسیه به سوی کی‌یف پایتخت اوکراین در روزهای اخیر با وجود مقاومت شدید نیروهای این کشور، ادامه یافته و به کی‌یف نزدیک تر شده اند.

این درگیری ها که از ۲۴ فوریه/ 5 حوت آغاز شده با حملات توپخانه‌ای و موشکی در کی یف و شهرهای بزرگ اوکراین مانند خارکیف و ماریوپل ادامه یافته و نیروهای روسیه برای نخستین بار در چند روز گذشته به شهر لویو و یک پایگاه نظامی نزدیک مرز لهستان در غرب اوکراین حمله هوایی کرده اند.

زلنسکی: مذاکرات با روسیه دشوار پیش می‌رود

کلیدواژه