ثور 14, 1401 11:04 Asia/Kabul
  • برآورد زلنسکی از هزینه بازسازی اوکراین
    برآورد زلنسکی از هزینه بازسازی اوکراین

رئیس جمهوری اوکراین هزینه بازسازی این کشور را 600 میلیارد دلار برآورد کرد.

به گزارس رادیو دری، ولودمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین سه‌شنبه شب ادعا کرد، روسیه باید هزینه بازسازی اوکراین که 600 میلیارد دلار برآورد شده، بپردازد.

زلنسکی مدعی شد، مذاکره بین روسیه و اوکراین برای دستیابی به آتش بس زمانی ممکن خواهد بود که او با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار کند.

این در حالی است که دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه روز سه‌شنبه به کنایه اعلام کرد که رئیس‌ جمهوری اوکراین نیازی به توافق صلح ندارد زیرا صلح برای او پایان کار است.

مدودف افزود، زلنسکی همچنان به تمنای تسلیحات و پول از غرب ادامه می‌دهد و نگرانی‌های مردم اوکراین را تقلید می‌کند.

از زمان آغاز جنگ در اوکراین 5 حوت 1400 تاکنون، چند دور مذاکره بین هیات های روسیه و اوکراین در سطوح مختلف انجام شده که به آتش بس فراگیر منجر نشده است.

جنگ در اوکراین اکنون وارد سومین ماه شده و تاکنون 25 کشور اقدام به ارسال تسلیحات مختلف نظامی برای کی‌ یف کرده‌ اند. روس‌ ها تاکید دارند که قصد اشغال اوکراین را ندارند.

با آغاز جنگ در اوکراین کشورهای مختلف اروپایی محموله‌های سلاح گسترده‌ای را در اختیار اوکراین قرار داده‌اند اما بزرگ‌ترین کشور تامین کننده تسلیحات نظامی اوکراین آمریکا است. 

مسکو بارها گفته است که ارسال تسلیحات غربی تنها باعث طولانی شدن درگیری می شود و حتی هشدار داده است که نیروهای روسیه به طور بالقوه می توانند چنین تسلیحاتی را هدف قرار دهند.

همزمان با درخواست‌ های مکرر اوکراین برای پیوستن به ناتو و دریافت کمک‌های چندین میلیون دلاری این کشور از غربی‌ها و در پی تحرکات اخیر غرب در نزدیکی مرز روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور 24 فوریه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران جمهوری های دونتسک ولوهانسک در شرق اوکراین، دستور حمله نظامی در منطقه دونباس را صادر کرد. بعد از آن، جنگنده‌ها، توپخانه‌ و سامانه‌های موشکی روسیه، مواضع نظامی اوکراین را هدف قرار دادند.

پوتین تاکید کرده است، این حمله به منزله نازی زدایی اوکراین و خلع سلاح این کشور است.

رئیس جمهوری روسیه همچنین هشدار داده است که اقدام کشورهای غربی در ارسال سلاح و مزدور به اوکراین، این کشور را به خون می‌ کشد.

مسکو تاکنون بارها به کشورهای غربی درباره تسلیح اوکراین و نیز بی‌توجهی به نقض حقوق بشر و حملات نیروهای اوکراینی به ساکنین روس تبار در شرق اوکراین هشدار داده است.

کشورهای غربی به‌ ویژه آمریکا طی سال‌ های گذشته از دولت اوکراین حمایت‌ های مالی و نظامی گسترده‌ ای داشته و پس از شروع درگیری‌ ها در این کشور نیز به حمایت‌ های خود در کنار اعزام مزدور ادامه داده‌ اند.

زلنسکی: حدود 3 هزار نظامی اوکراینی در جنگ کشته شده‌اند

کلیدواژه