جوزا 17, 1401 07:55 Asia/Kabul
  • ادامه واکنش کشورهای مسلمان به توهین دومقام هندی به پیامبر اسلام (ص)
    ادامه واکنش کشورهای مسلمان به توهین دومقام هندی به پیامبر اسلام (ص)

کشورهای مسلمان با ادامه واکنش‌ها به توهین دو مقام هندی به پیامبر اسلام (ص)، خواستار عذرخواهی رسمی دولت هند شدند.

از هفته گذشته پس از آن که دو تن از مقامات حزب حاکم هند "بهاراتیا جاناتا" (بی جی پی) در یک مناظره تلویزیونی، اظهارات موهنی علیه پیامبر اسلام(ص) به زبان آوردند، اعتراضات رسمی علیه دهلی نو به جریان افتاد و طی درخواست «عذرخواهی علنی» از سوی چند کشور مسلمان دیگر، واکنش‌های بین‌المللی علیه هند افزایش یافت.

هرچند حزب حاکم هند "بهاراتیا جاناتا" با چند روز تاخیر روز یکشنبه عضویت "نوپور شارما" سخنگوی این حزب و "ناوین کومار" جیندال مسئول رسانه‌ای حزب در دهلی نو را تعلیق و اعلام کرد به مقدسات همه ادیان احترام می گذارد، اما اعتراضات به مسئولان هندی همچنان ادامه دارد.

تاکنون دست‌کم پنج کشور عربی، اعتراضات رسمی خود علیه هند را به سفارت و وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرده‌اند.

در نخستین گام، وزارت خارجه قطر درپی اهانت سخنگوی رسمی حزب حاکم هند به رسول گرامی اسلام (ص) سفیر هند در دوحه را احضار و با دادن یادداشتی به وی، اظهارات این مسئول هندی را به شدت محکوم کرد.دوحه می‌گوید از دولت هند انتظار عذرخواهی علنی دارد.

احمد بن حمد الخلیلی مفتی عمان نیز در توئیتی نوشت: جسارت وقیحانه سخنگوی رسمی حزب افراطی حاکم هند به پیامبر اسلام (ص) به مثابه جنگ با مسلمانان در سراسر جهان است.

ایران، پاکستان و افغانستان نیز روز دوشنبه به اظهارات دو عضو حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) به رهبری نارندرا مودی، به شدت واکنش نشان دادند.

عصر یکشنبه سفیر هند در تهران توسط مدیرکل آسیای جنوبی به وزارت امورخارجه فراخوانده شد و مراتب اعتراض دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران به سفیر هند ابلاغ شد.

سفیر هند در ایران با اظهار تاسف و غیرقابل قبول خواندن هرگونه توهین به پیامبر اسلام(ص)، اعلام داشت این موضع حکومت هند که بیشترین احترام را به ادیان قایل است، نبوده و شخص اهانت کننده هیچ سمت دولتی نداشته و فقط جایگاه حزبی داشته و از این جایگاه هم اخراج شده است.

خشم عمومی در رسانه های اجتماعی نیز به وضوح قابل رویت است. برخی کشورهای عربی درخواست برای تحریم کالاهای هندی را مطرح کرده اند. تلویزیون الجزیره روز دوشنبه گزارش داد که محصولات هندی از قفسه های برخی مغازه ها در کویت حذف شده است.

عربستان نیز روز دوشنبه با محکوم کردن اهانت به پیامبر اسلام (ص) سفیر هند را توبیخ کرد.

شهباز شریف نخست‌وزیر جدید پاکستان که اخیراً پیام‌های آشتی‌جویانه‌ای برای همتای هندی خود نارندرا مودی ارسال کرده بود، گفت این اظهارات نمونه‌ای از این است که چگونه هند تحت رهبری مودی آزادی‌های مذهبی را پایمال می‌کند و مسلمانان را آزار می‌دهد.

سازمان همکاری اسلامی نیز در بیانیه‌ای توهین یک مقام های مسئول در حزب حاکم هند به پیامبر گرامی اسلام (ص) رامحکوم کرد و از مقامات هندی خواست قاطعانه با این توهین‌ها به پیامبر اسلام (ص) مقابله کنند و پای میز محاکمه بکشانند.

در این بیانیه همچنین از مقام‌های هندی خواسته شده است تا سلامت، امنیت و رفاه جامعه مسلمانان هند را تضمین و از حقوق، هویت مذهبی و فرهنگی، کرامت و مکان‌های عبادت آنها محافظت کنند.

عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز یکشنبه شب توهین سخنگوی حزب حاکم هند به پیامبر گرامی اسلام (ص) را محکوم کرد.

فتحی حماد گفت: اظهارات مقام های رسانه‌ای در حزب حاکم هند در مورد توهین به حضرت محمد (ص) در شرایطی است که کارزار نفرت پراکنی و توهین به مسلمانان در هند افزایش یافته است.

در داخل هند نیز حزب کنگره روز یکشنبه تعلیق فعالیت سخنگویان حزب بی جی پی (BJP) را به دلیل اهانت آنها به حضرت محمد (ص)  خواند و گفت: این اقدام به دنبال تهدیدید قدرت‌های خارجی صورت گرفته و روی دیگر حزب زعفرانی (لقب بی جی پی) را افشا کرده است.

سخنگوی ارشد حزب کنگره هند گفت: بی جی پی (حزب حاکم) با طراحی قبلی، بارها به تمدن اخلاقی هند، توهین کرده‌ و همواره یک جامعه و مذهب را برای دوگانگی، تفرقه انداختن و گسترش نفرت، در برابر دیگری قرار داده‌ است.

راندیپ سورجوالا دبیرکل و سخنگوی ارشد حزب کنگره هند، بی جی پی را متهم کرد که هند را به عصر تاریک دوگانگی مذهبی سوق می‌دهد تا سیاست‌های منطقه‌ای خود را به اجرا در آورد.

به نظر می رسد رفتار اعضای حزب، آزمون تازه ای برای روابط دولت هند و کشورهای مسلمان باشد.

طالبان، اهانت مقامات هندی را به ساحت پیامبر اسلام(ص) محکوم کرد

کلیدواژه