سرطان 22, 1401 12:31 Asia/Kabul

رییس جمهوری سریلانکا به مالدیو فرار کرد .

در پی گسترش اعتراضات و فرار « گوتابایا راجاپاکسا » رییس  جمهوری سریلانکا ، پارلمان این کشور اعلام کرد، هفته آینده رئیس جمهور جدید را قبل از برگزاری انتخابات رسمی انتخاب خواهد کرد.

به گزارش رادیو دری،  « گوتابایا راجاپاکسا » ، رئیس جمهوری سریلانکا سرانجام بامداد چهارشنبه با یک جت نظامی از این کشور گریخت. رسانه ها می گویند، وی با همسرش به مالدیو فرار کردند.

این در حالیست که درمیان اعتراضات گسترده در پی تشدید بحران اقتصادی در سریلانکا ، « ماهیندا یاپا آبیواردنا » ، رئیس پارلمان سریلانکا، شنبه گذشته گفته بود،«  گوتابایا راجاپاکسا»رئیس جمهوری امروز (چهارشنبه) استعفا خواهد کرد.

سریلانکا در مدت اخیر قادر به پرداخت هزینه سوخت و سایر اقلام ضروری نبوده؛ امری که منجر به اعتراضات ضد دولتی شده است. کمبود سوخت برای راه اندازی نیروگاه ها به نوبه خود منجر به قطع برق روزانه شده است. مدارس نیز تعطیل شده اند و از کارمندان دولتی خواسته شده که از خانه کار کنند.

دولت در حال مذاکره با صندوق بین المللی پول (IMF) برای دریافت بسته کمک مالی است.

معترضان خاندان سیاسی راجاپاکسا را ‌مسؤول این بحران می دانند.

 معترضان سریلانکایی شنبه گذشته به خانه‌های رانیل ویکرام سینگ نخست وزیر و گوتابایا راجاپاکسا رئیس جمهور سریلانکا در کلمبو پایتخت این کشور هجوم برده و ساختمان نخست وزیری را به آتش کشیدند.

پس از اینکه هزاران معترض خانه رئیس جمهور را در کلمبو محاصره کردند، مخالفان دولت تشکیل دولتی بر پایه وحدت ملی را پیشنهاد کردند.

استعفای رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سریلانکا

 

کلیدواژه