سرطان 29, 1401 07:27 Asia/Kabul
  • پوتین: دیدار روسای کشورهای ضامن روند آستانه پر محتوا بود
    پوتین: دیدار روسای کشورهای ضامن روند آستانه پر محتوا بود

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار سران کشورهای ضامن روند آستانه را برای کمک به حل و فصل مسأله سوریه بسیار مفید دانست و گفت: این نشست بسیار پرمحتوا و سازنده بود.

هفتمین «اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه» سه‌شنبه شب با حضور «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» رییس جمهور اسلامی ایران، «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه در سالن اجلاس سران گشایش یافت.

به گزارش رادیو دری، ولادیمیر پوتین سه شنبه شب پس از پایان هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه، در نشست مشترک خبری با بیان اینکه در بیانیه پایانی این نشست بر تحکیم همکاری سه‌جانبه به منظور عادی‌سازی پایدار در سوریه تاکید شد، اظهار داشت: سه کشور موافق هستند که حل و فصل بحران سوریه تنها از طریق سازوکار سیاسی امکان‌پذیر است.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد و با ضروری دانستن رعایت کامل اصول اساسی احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و وحدت سوریه خاطرنشان کرد: آینده سوریه باید توسط سوری‌ها بدون دیکته کردن از سوی بیگانگان ترسیم شود.

رئیس جمهور روسیه در مورد دیگر توافقات نشست کشورهای ضامن روند آستانه در تهران، اظهار داشت: توافق کردیم دوازدهمین اجلاس تا آخر امسال در سطح کارشناسی برگزار شود.

پوتین با تشریح روند ایجاد و فعالیت کمیته قانون اساسی در سوریه به نقش روسیه در تشکیل این کمیته اشاره کرد و گفت: با شرکای ایرانی و ترکیه‌ای خود و با فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در هماهنگی هستیم و آمادگی داریم به کارکرد ثابت و پایدار این کمیته که نقش اصلی در حل و فصل مسأله سوریه دارد، کمک کنیم.

پوتین با اشاره به مذاکرات خود با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای در زمینه مبارزه با تروریسم، تصریح کرد: تهدیدهای تروریستی و سطح توسل به زور طی سال‌های اخیر در سوریه کمتر شده و داعش و گروه‌های دیگر تروریستی که در سوریه مستقر بودند، از بین رفته‌اند و دولت قانونی این کشور توانسته کنترل خودش را در بسیاری از بخش‌های سوریه احیاء کند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌کنندگان در نشست کشورهای ضامن روند آستانه اعلام کردند که همکاری خودشان را در زمینه مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری تا ریشه‌کن کردن کامل این تهدیدات در سوریه ادامه خواهند داد.

پوتین با اشاره به بررسی حضور کشورهای نقض کننده حاکمیت سوریه در شمال شرق این کشور، در نشست کشورهای ضامن روند آستانه، تصریح کرد: در خصوص شرق فرات، موضع روسیه قرار گرفتن این منطقه تحت کنترل دولت سوریه است.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به لزوم رعایت کامل حقوق بین‌الملل و همچنین منشور سازمان ملل متحد در سوریه، بر ضرورت کمک به همه مردم این کشور برای بازگشت به زندگی عادی تاکید کرد و گفت: از جامعه بین‌الملل و آژانس‌های مختلف بشردوستانه سازمان ملل متحد درخواست می‌کنم که کمک خودشان را به سوریه برای تحقق برنامه‌های مختلف زیربنایی و اصلی و اقتصادی یعنی تأمین برق، آب، ایجاد مدرسه و بیمارستان و اجرای برنامه‌های مین‌زدایی افزایش دهند.

آغاز اجلاس آستانه با حضور روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در تهران

کلیدواژه