اسد 11, 1401 10:00 Asia/Kabul
  • گوترش: جهان با خطر جنگ هسته‌ ای مواجه است
    گوترش: جهان با خطر جنگ هسته‌ ای مواجه است

دبیر کل سازمان ملل متحد در سخنرانی‌اش به مناسبت آغاز دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ( ان پی تی) نسبت به وقوع یک نبرد هسته‌ای در جهان هشدار داد.

دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ( ان پی تی) سرانجام پس از تعویق های مکرر روز دوشنبه در محل مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک آغاز به کار کرد.

به گزارش رادیو دری، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در آغاز نشست کشورهای عضو ان‌پی‌تی هشدار داد که جهان با خطری جنگ هسته‌ای که از زمان اوج جنگ سرد تاکنون دیده نشده، مواجه است و تنها یک اشتباه محاسباتی تا نابودی هسته‌ای فاصله دارد.

گوترش با اشاره به جنگ روسیه در اوکراین و تنش‌ها در شبه جزیره کره و غرب آسیا گفت: «از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای تنها تضمین برای عدم استفاده از این سلاح خواهد بود.»

معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ( ان پی تی) که از سال ۱۹۷۰ اجرایی شده، در بین توافقات کنترل تسلیحاتی موجود در جهان بیشترین امضاکننده‌ها را دارد و بالغ بر ۱۹۱ کشور به آن پیوسته‌اند.

بر اساس این معاهده، کشورهای بدون تسلیحات اتمی متعهد شده‌اند که این سلاح را به دست نیاورند و کشورهای مسلح به این تسلیحات نیز موافقت کرده‌اند بر سر نابودسازی زرادخانه‌هایشان در آینده مذاکره کنند. همه این طرف‌ها نیز حق همه برای برخورداری از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را پذیرفته‌اند.

هند و پاکستان که این معاهده را امضا نکرده‌اند، در نهایت به سلاح اتمی دست یافتند و کره شمالی نیز یک بار این معاهده را تصویب ، اما بعدا خروجش را از آن اعلام کرد و مشابه هند و پاکستان به سلاح اتمی دست یافت.

رژیم صهیونیستی نیز این معاهده را امضا نکرده است. این رژیم تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است که با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

 

کلیدواژه