اسد 14, 1401 12:55 Asia/Kabul
  • رزمایش چین در تنگه تایوان و واکنش های بین المللی
    رزمایش چین در تنگه تایوان و واکنش های بین المللی

نخست وزیر ژاپن در واکنش به رزمایش چین در نزدیک تایوان، که همزمان با سفر تحریک آمیز رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه صورت میگیرد، خواستار توقف شلیک موشک در این رزمایش شد.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی جنجال برانگیز و مداخله جویانه، شامگاه سه شنبه وارد تایوان شد و با انتشار بیانیه ای ادعا کرد که سفرش نقض بیانیه های مشترک آمریکا و چین نیست. 

یک روز پس از سفر پلوسی به تایوان، چین روز پنجشنبه بزرگترین رزمایش خود را که پکن گفته تهدیدی علیه تایوان نیست، در این منطقه برگزار و در نزدیکی این جزیره چند موشک شلیک کرد.
ارتش چین شلیک این موشک ها در آبهای نزدیک تایوان را به عنوان بخشی از برنامه این رزمایش که تا ظهر روز یکشنبه هفته جاری ادامه دارد، اعلام کرده است.

به گزارش رادیو دری ، فومیو کیشیدا، امروز جمعه بعد از دیدار با نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که سفری جنجال برانگیز و مداخله جویانه به شرق آسیا داشته است، ادعا کرد که رزمایش چین در نزدیک تایوان، صلح و امنیت منطقه و جهان را تضعیف می کند.

 نخست وزیر ژاپن همچنین در واکنش به ادعای اصابت 5 موشک رزمایش چین در یک جزیره متعلق به ژاپن، خواستار توقف فوری شلیک موشک در این رزمایش شد.

نانسی پلوسی نیز پس از دیدار با کیشیدا، مدعی شد که چین نمی تواند با ممانعت از سفر مقام های آمریکایی به تایوان، آنرا منزوی کند. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این، در دیدار با مقام های تایوانی ادعا کرده بود که هدف سفرش به شرق آسیا تغییر وضعیت این منطقه نیست.

درهمین حال، سخنگوی سازمان ملل متحد نیز در واکنش به رزمایش چین اعلام کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل این رزمایش را با نگرانی دنبال میکند.

وزارت خارجه چین سه شنبه شب در اعتراض به سفر پلوسی به تایوان، با احضار سفیر واشنگتن در پکن، در بیانیه ای هشدار داد که سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به شدت بر روابط سیاسی چین و آمریکا تأثیر میگذارد.

روسیه: سفر نانسی پلوسی به تایوان یک اقدام تحریک آمیز آشکار است

کلیدواژه