سنبله 13, 1401 08:59 Asia/Kabul
  • روسیه تلاش اوکراین برای تصرف نیروگاه هسته ای زاپروژیا را خنثی کرد
    روسیه تلاش اوکراین برای تصرف نیروگاه هسته ای زاپروژیا را خنثی کرد

وزارت دفاع روسیه از خنثی‌سازی تلاش اوکراین برای تصرف نیروگاه هسته ای زاپروژیا خبر داد.

به گزارش رادیو دری، وزارت دفاع روسیه روز شنبه با اشاره به تلاش بیش از 250 خدمه نیروی دریایی اوکراین برای تصرف نیروگاه هسته ای زاپروژیا اعلام کرد، نیروهای روسیه حمله نیروهای اوکراینی را با حملات بالگردها و جنگنده ها دفع کرده است که در جریان آن، 20 شناور اوکراینی نابود و مابقی متفرق شدند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است، علی‌رغم حضور نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نیروگاه هسته ای زاپروژیا، رژیم کی‌یف بار دیگر سعی در تصرف این تأسیسات داشت.

این وزارتخانه روز جمعه نیز با اشاره به تلاش ناکام گروهی 60 نفر از مزدوران اوکراینی برای خرابکاری در نیروگاه هسته ای زاپروژیا اعلام کرده بود، وضعیت این نیروگاه هسته ای تحت کنترل است.

ماه مارس روسیه نیروگاه هسته ای زاپروژیا که بزرگترین نیروگاه هسته ای در اروپا محسوب می شود، به کنترل خود درآورد.

این نیروگاه که فاصله چندانی با خط مقدم درگیری ها در اوکراین ندارد چندین بار در هفته های اخیر هدف گلوله باران قرار گرفته و نگرانی ها درباره وقوع یک فاجعه هسته ای را افزایش داده است.

به دنبال فضا سازی اخیر رسانه‌های غربی درباره وضعیت این نیروگاه، «دیمیتری مدودوف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه اخیرا مقامات اوکراینی و کشورهای غربی را به تلاش برای ایجاد فاجعه‌ای مشابه فاجعه اتمی چرنوبیل در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا متهم کرد. 

معاون شورای امنیت روسیه همچنین اتهامات غرب درباره اینکه روسیه در پشت این حملات به نیروگاه زاپوریژیا است را رد کرد و بی اساس خواند. وی تاکید کرد، حتی سازمان ملل هم این ادعاها را باور ندارد.

مسکو: کی یف به اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا حمله کرده است

کلیدواژه