سنبله 16, 1401 09:58 Asia/Kabul
  • گوترش: هرگونه آسیب به نیروگاه اتمی اوکراین منجر به فاجعه می شود
    گوترش: هرگونه آسیب به نیروگاه اتمی اوکراین منجر به فاجعه می شود

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد، هرگونه آسیب به نیروگاه اتمی ژاپوریژیا در اوکراین می تواند منجر به فاجعه شود.

به گزارش رادیو دری، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز سه شنبه، در نشست شورای امنیت درباره نیروگاه هسته ای زاپوریژیا اوکراین، ضمن اعلام نگرانی از وضعیت موجود، خواستار خلع سلاح محیط اطراف و مجاورت نیروگاه و خروج نیروهای روسی از آن شد.

گوترش با اشاره به بمباران های اخیر در اطراف  نیروگاه زاپوریژیا هشدار داد چنانچه هرگونه آسیب عمدی یا غیرعمدی به این نیروگاه وارد شود ممکن است منجر به یک فاجعه منطقه ای و شاید فراتر از آن شود.

اظهارات گوترش در حالی است که واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل عصر سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره وضعیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا در اوکراین گفت که مسوولیت حمله به این نیروگاه و عواقب آن در اوکراین برعهده کی یف و کسانی است که آن را متوقف نکردند.

وی اضافه کرد، تلاش کردیم عواقب حمله های اوکراین به نیروگاه را گوشزد کنیم اما متاسفانه  درخواست های ما نادیده گرفته شد و کی یف به حملاتش به نیروگاه ادامه داد.

سفیر روسیه در سازمان ملل با اظهار تاسف از عدم اشاره گزارش آژانس اتمی به منبع گلوله باران نیروگاه  گفت که مسکو با درنظرگرفتن اقدامات بی پروای کی‌یف در زاپروژیا، ساکت ننشسته و دو بار خواستار برگزاری نشست شورای امنیت در این زمینه شد.

سفیر دولت پوتین از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست توضیح دهد دقیقا چه تجهیزات نظامی در محیط نیروگاه مشاهده کرده است.

در همین حال؛ بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی شامگاه سه شنبه در گزارش بازرسی خود از نیروگاه هسته ای زاپروژیای اوکراین موارد آسیبهای مشاهده شده در این نیروگاه را ثبت کرده و خواهان ضرورت اتخاذ تدابیری برای پیشگیری از وقوع یک فاجعه هسته ای در این تاسیسات شدند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در این گزارش، پیشنهاد ایجاد یک منطقه امنیت و ایمنی  پیرامون نیروگاه زاپروژیا را به منظور پیشگیری از وضعیت های اضطراری که ممکن است در اثر فعالیتهای نظامی به وجود بیایند مطرح کرد.

پیشتر و به دنبال فضا سازی اخیر رسانه‌های غربی درباره وضعیت این نیروگاه، «دیمیتری مدودوف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه اخیرا مقامات اوکراینی و کشورهای غربی را به تلاش برای ایجاد فاجعه‌ای مشابه فاجعه اتمی چرنوبیل در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا متهم کرد. 

معاون شورای امنیت روسیه همچنین اتهامات غرب درباره اینکه روسیه در پشت این حملات به نیروگاه زاپوریژیا است را رد کرد و بی اساس خواند. وی تاکید کرد، حتی سازمان ملل هم این ادعاها را باور ندارد.

هشدار گوترش درباره وضعیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا

کلیدواژه