جوزا 24, 1402 19:12 Asia/Kabul
  • نقش اوکراین در انفجارهای مرموز «نورد استریم»
    نقش اوکراین در انفجارهای مرموز «نورد استریم»

تحقیقات مشترک رسانه‌های آلمانی و هلندی نشان می‌دهد که «سیا» سه ماه قبل از انفجارهای مرموز «نورد استریم» به اوکراین درباره هرگونه حمله به این خطوط گاز هشدار داده بود.

به گزارش رادیو دری، تحقیقات مشترک رسانه‌های هلندی و آلمانی که نتیجه آن روز گذشته (سه‌شنبه) منتشر شد نشان می‌دهد که سه ماه قبل از آن‌که مجموعه‌ای از انفجارها در زیر آب، (در سپتامبر سال گذشته (2022)، خط لوله نورد استریم را هدف قرار دهد، آژانس اطلاعات نظامی «هلند» در ماه ژوئن از یک منبع ناشناس، اطلاعاتی را در خصوص «حمله قریب‌الوقوع» به خط لوله «نورد استریم» دریافت کرد.

طبق طرحی که در اختیار آژانس اطلاعات نظامی هلند (MIVD) قرار داده شده است، «والری زالوژنی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین مسئول عملیات علیه خط لوله نورد استریم بوده است.

طبق این گزارش، سرویس اطلاعات نظامی هلند پس از دریافت این اطلاعات، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» را در جریان قرار داد تا این سازمان جاسوسی به مقام‌های اوکراینی در خصوص هرگونه اقدام علیه نورد استریم هشدار دهد.

سپتامبر سال گذشته (2022)، خطوط لوله گاز نورد استریم یک و دو که روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان متصل می‌کند، هدف دو انفجاری قرار گرفت که مقام‌های سوئدی و دانمارکی آن را یک اقدام خرابکارانه عامدانه توصیف کردند.

علی‌رغم آن‌که انگشت‌های اتهام به سرعت از سوی کشورهای غربی به سمت روسیه نشانه رفت اما تاکنون مقصر اصلی این انفجارها مشخص نشده‌ است.

روز شنبه نیز رسانه بلژیکی «دی تِید» به نقل از منابع آگاه گزارش داد، سازمان سیا اعتراف کرده که دولت اوکراین در انفجار خطوط لوله نورد استریم  در ماه سپتامبرگذشته نقش داشته است.

ماریا زاخارووا: وزیر خارجه آمریکا انگیزه خرابکاری در نورد استریم را فاش کرد

کلیدواژه