اسد 05, 1402 20:01 Asia/Kabul
  • پاسخ آنتونیو گوترش به نامه آیت‌الله سیستانی درباره هتک حرمت قرآن کریم
    پاسخ آنتونیو گوترش به نامه آیت‌الله سیستانی درباره هتک حرمت قرآن کریم

دبیرکل سازمان ملل متحد به نامه مرجع عالیقدر شیعیان عراق درباره هتک حرمت قرآن کریم در سوئد و دانمارک پاسخ داد. 

به گزارش رادیو دری، «آنتونیو گوترش» امروز پنجشنبه در پاسخ به نامه آیت الله «سید علی سیستانی»، مرجع عالیقدر شیعیان عراق درباره هتک حرمت قرآن کریم در سوئد و دانمارک، ضمن محکوم کردن این اقدام شنیع، با جامعه اسلامی ابراز همبستگی کرد.

 دبیرکل سازمان ملل متحد  اضافه کرد:  رهبران سیاسی و دینی نقشی مهم و ویژه در مقابله قاطعانه با نمودهای نفرت‌ورزی دینی و توضیح این مطلب برعهده دارند که بهترین راه برای تقویت تفاهم و احترام متقابل، گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز و احترام به تفاوت‌هاست و این امر سنگ‌بنای اساسی برای ایجاد جامعه‌ای مسنجم و پایدار است.

گوترش اقدامات تعصب‌آمیز، خشونت و اسلام‌هراسی را که به تشدید تنش‌ها و تبعیض و افراط‌گرایی می‌انجامد محکوم کرد و افزود: سازمان ملل متحد مصمم به اجرای کامل تصمیم شورای حقوق بشر درباره مبارزه با نفرت‌پراکنی دینی است که تحریک به تبعیض یا دشمنی و خشونت را به دنبال دارد.

پیشتر مرجع عالیقدر شیعیان عراق در واکنش به اهانت به قرآن کریم در سوئد و دانمارک در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد، این اقدامات موهن را در این دو کشور اروپایی محکوم و تاکید کرده بود که احترام به آزادی بیان به هیچ وجه صدور مجوز چنین اقدام شرم‌آوری را توجیه نمی‌کند.

آیت الله «سید علی سیستانی» از سازمان ملل متحد نیز خواسته بود که اقدامات مؤثری را به منظور جلوگیری از تکرار چنین اقدامات اهانت باری در پیش گیرد.

پنجشنبه 20 ژوئیه، برای دومین بار در چند هفته اخیر «سلوان مومیکا» شهروند عراقی ـ سوئدی با حمایت پلیس سوئد اقدام به اهانت به قرآن کریم کرد؛ اقدامی هتاکانه که واکنش کشورهای مسلمان را به همراه داشت.

در روزهای اخیر نیز اعضای یک گروه ملی‌گرای اسلام‌هراس و راست افراطی دانمارکی به نام "میهن‌پرستان دانمارک" در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را در مقابل سفارت عراق و بار دیگر در مقابل سفارت مصر و ترکیه در کپنهاگ سوزاندند.

واکنش سازمان ملل به هتک حرمت به کتاب‌های مقدس

تصویب قطعنامه‌ مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت هتک حرمت کتب مقدس

کلیدواژه