اسد 16, 1402 16:20 Asia/Kabul
  • اعلام شروط روسیه برای صلح با اوکراین
    اعلام شروط روسیه برای صلح با اوکراین

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با رد هرگونه اولتیماتوم اوکراین برای روسیه، شروطی را برای صلح پایدار با اوکراین مطرح کرد.

به گزارش رادیو دری، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز دوشنبه درباره پیش‌شرط صلح با اوکراین اعلام کرد: "حقیقت مربوط به قلمروهای جدید که در نتیجه اراده ساکنان مناطق جدید روسیه برای تعیین سرنوشت خود شکل گرفته و مطابق با منشور سازمان ملل متحد است، باید به رسمیت شناخته شود."

«ماریا زاخارووا» افزود، سلاح‌زدایی و نازی‌زدایی اوکراین، حق شهروندان روس زبان و اقلیت‌های ملی باید مطابق با قوانین داخلی و بین‌المللی تضمین شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین گفت، توقف جنگ در اوکراین تنها در صورتی امکانپذیر است که کی‌یف دست از خصومت و حملات تروریستی بردارد و کشورهای غربی نیز ارسالت تسلیحات به اوکراین به بهانه جنگ در این کشور را متوقف کنند.

«ماریا زاخارووا» سپس تصریح کرد، روسیه همواره پذیرای راه حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین بوده و هست و آماده پاسخ به پیشنهادات جدی است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین ضمن انتقاد از اجلاس جده برای توقف جنگ در اوکراین که بدون حضور روسیه برگزار شد، گفت، هرگونه نشست در مورد اوکراین که بدون مشارکت روسیه و بدون در نظرگرفتن منافع آن برگزار شود، هیچ ارزشی ندارد.

علی‌رغم آن‌که مسکو برای صلح با کی‌یف ابراز تمایل کرده است اما ارتش اوکراین طی هفته‌های اخیر ضد حملات خود علیه مواضع روسیه را تشدید کرده و رسانه‌های غربی از ارسال تسلیحات کشورهای غربی از جمله موشک‌های دوربرد به اوکراین به بهانه جنگ در این کشور خبر داده‌ اند.

 

کلیدواژه