سنبله 31, 1402 12:11 Asia/Kabul
  • زلنسکی: اوکراین بدون کمک آمریکا در جنگ شکست خواهد خورد
    زلنسکی: اوکراین بدون کمک آمریکا در جنگ شکست خواهد خورد

رئیس‌جمهور اوکراین گفت، در صورت قطع میلیاردها دلار کمک آمریکا، در جنگ با روسیه شکست خواهیم خورد.

آمریکا از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، حمایت غرب از اوکراین را رهبری می‌کند و کنگره آمریکا تا امروز بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کمک از جمله ۴۳ میلیارد دلار تسلیحات، را برای کی یف تصویب کرده است.

چاک شومر، رهبر دموکرات سنا، یکی از حامیان اصلی سیاست‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، به او گفته است «اگر کمک دریافت نکنیم، جنگ را خواهیم باخت.»

در همین حال ، یک مقام آمریکایی که به نامش اشاره نشده است گفت، بسته کمک‌هایی که بایدن بزودی آن را اعلام خواهد کرد شامل سامانه دفاع هوایی AIM-M۹، گلوله راکت انداز هایمرز و سامانه دفاع هوایی اَوِنجِر، مسلسل‌های ضد پهپاد، گلوله توپ و بمب‌های خوشه‌ای خواهد بود.

همچنین؛ ارایه موشک‌های ضد ذره و بیش از سه میلیون گلوله سلاح سبک نیز از دیگر موراد این کمک ها است.

این درحالیست که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حمایت جمهوری خواهان از اوکراین درحال کاهش است.

 آندری کارتاپولوف رئیس کمیته دفاعی دومای دولتی روسیه نیز با هشدار درباره ارسال اف-۱۶ و میراژ ۲۰۰۰ به اوکراین گفت، این جنگنده‌ها قادر نیستند در نبرد هوایی جنگنده‌های مدرن روسیه را به چالش بکشند.

کارتاپولوف افزود، می‌توان خلبان‌ها را برای به پرواز درآوردن این هواپیماها آموزش داد. اما مهمترین مساله ، آموزش پرسنل فنی است. اف-۱۶ یک هواپیمای پیچیده و تعمیر و نگهداری آن سخت است.

اخیرا کی‌یف و پاریس در آستانه توافق برای انتقال جنگنده‌های میراژ ۲۰۰۰ به اوکراین هستند.

زلنسکی روز پنجشنبه وارد واشنگتن شد و اعلام کرد انتظار دارد؛ مذاکرات مهمی داشته باشد و دفاع هوایی برای اوکراین یکی از مهمترین موضوعات در این مذاکرات باشد. 

در همین حال ، شبکه خبری ان بی‌سی گزارش داد، کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درخواست زلنسکی برای سخنرانی در نشست مشترک کنگره را رد کرده است.

وی به بهانه هفته پرمشغله کنگره و نبود وقت با این درخواست مخالفت کرد و گفت زلنسکی پیشتر فرصت سخنرانی در مقابل این نهاد را داشته است.

زلنسکی برای دیدار با قانونگزاران آمریکایی و جو بایدن رئیس جمهوری این کشور در واشنگتن دی سی بسر می‌برد. وی این هفته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد و کمک نظامی و ملی بیشتر کشورها را خواستار شد.

 سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در دیدار با  آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوکراین گفت، خطر وقوع یک جنگ جهانی در حال افزایش است.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، روسیه مذاکرات با اوکراین را رها نمی‌کند و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری بارها گفته است، اگر آمریکا بخواهد می‌تواند به کی‌یف دستور دهد تا فرمان منع مذاکره با مسکو را لغو کند.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد،در عین حال، اتحادیه اروپا می‌خواهد به نازی‌ها (دولت اوکراین) عضویت بدهد بدون اینکه آنها در صف منتظر بمانند، در حالی که صربستان و ترکیه باید سال‌ها منتظر پیوستن به این اتحادیه بمانند.

لاوروف تاکید کرد: علاوه بر این، غرب با حمایت از اقدامات رژیم کی‌یف پس از همه پرسی در کریمه و دونباس، اصل تعیین سرنوشت ساکنان این دو منطقه را نقض کرد.

درخواست زلنسکی برای ارسال سریع مهمات اروپایی ها به اوکراین

کلیدواژه