میزان 20, 1402 19:54 Asia/Kabul
  • اعتراف رسمی سیا: حمایت از کودتای 28 مرداد در ایران غیردموکراتیک بود
    اعتراف رسمی سیا: حمایت از کودتای 28 مرداد در ایران غیردموکراتیک بود

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به صورت رسمی حمایت خود از کودتای 28 مرداد 1332 هجری شمسی را در ایران، غیردموکراتیک ارزیابی کرد.

به گزارش رادیو دری، اعتراف سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به غیردموکراتیک بودن حمایت خود از کودتای 28 مرداد 1332 در حالی است که بسیاری از ابعاد این کودتا پس از 70 سال همچنان طبقه‌بندی شده و محرمانه باقی مانده است.

اعضای هیات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به پرسش‌های آسوشیتدپرس گفته اند که کودتای 28 مرداد 1332 نشانه آغاز دخالت‌های مستمر آمریکا در امور داخلی ایران است.

به گفته هیات  ایران در سازمان ملل، پذیرش امریکا هرگز به اقدام جبرانی یا تعهد واقعی برای خودداری از مداخله در آینده تبدیل نشده و سیاست خرابکارانه امریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران را تغییر نداده است.

کودتای آمریکایی- بریتانیایی 28 مرداد  1332 (اوت 1953) که به سقوط دولت قانونی وقت ایران (دولت مصدق) منجر شد، مقطعی حساس از تاریخ سیاسی ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است.

در بیست و هشتم مرداد ماه 1332 شماری از نیروهای ارتش رژیم ستم‌شاهی با همکاری آمریکا و بریتانیا، با سرنگون کردن دولت «محمد مصدق»، «محمدرضاپهلوی» را که به خارج گریخته بود، بار دیگر به سلطنت نشاندند.

رهبر معظم انقلاب: آغاز دشمنی آمریکا با ایران از کودتای 28 مرداد اتفاق افتاد

کلیدواژه