جدی 06, 1395 08:19 Asia/Kabul
  • گزارش خبری ؛ وحشت و نگرانی اروپا و غرب از بازگشت تروریست ها

وزیر کشور جمهوری صربسکا بوسنی و هرزگوین از افزایش حضور تروریست ها در کشورهای اروپایی،از جمله بوسنی خبر داد.

«دراگان لوکاچ» Dragan lukács وزیر کشور جمهوری صربسکا روز یکشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی “N1“  گفت، در بوسنی و هرزگوین و سایر کشورهای اروپایی چند هزار نفر از عناصر وابسته به گروه های وهابی و سلفی حضور دارند.

وزیر کشور جمهوری صربسکا بوسنی و هرزگوین تصریح کرد،تاکنون بسیاری از داعشی ها به دلیل شکست این گروهک تروریستی به بوسنی و هرزگوین و اروپا بازگشته اند و  تقریبا 50 نفر از افراد مسلح بازگشته به بوسنی و هرزگوین محاکمه و بازجویی می شوند.

رئیس جمهوری  صربسکا بوسنی و هرزگوین نیز سال گذشته اعلام کرده بود که شهروندان این کشور در میان خارجی های شرکت کننده در صفوف داعش در مرتبه پنجم قرار دارند و بیش از سه هزار تروریست حاضر در گروههای تروریستی آماده اجرای عملیات هستند.

بازگشت تروریست های اجاره ای در کشورهای سوریه و عراق به خانه هایشان در اروپا، پایتخت های غربی را به شدت نگران کرده است، بطوری که برخی از کشورها از جمله فرانسه بودجه های دفاعی و امنیتی خود را برای سال 2017 به میزان قابل توجهی افزایش داده اند.

درهمین حال «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان درباره ادامه تهدیدات تروریستی با وجود کشته شدن مظنون اصلی حمله تروریستی به بازار برلین هشدار داد و گفت،خطر تروریسم  همچنان وجود دارد.

فرانسه هم مثل اکثر کشورهای اروپایی از تهدیدات احتمالی تروریست ها به وحشت افتاده تا جایی که « ژان مارک فالکن» Jean-Marc Falcone مدیر پلیس ملی فرانسه در این باره  گفت، در این کشور با وجود اتخاذ تدابیر شدید امنیتی همچنان احتمال  حملات تروریستی  وجود دارد.

فالکن افزود، نیروهای اطلاعات فرانسه هر روز وضعیت تهدیدات تروریستی را بررسی می کنند و حادثه برلین موجب شد که نیروهای امنیتی زیادی در بازارها و اماکن عمومی در روزهای کریسمس مستقر شوند.

با تشدید حملات تروریستی در اروپا، تدابیر امنیتی در کشورهای این قاره به شدت افزایش یافته است و کشورهایی مثل فرانسه و آلمان که در سال گذشته وسال جاری میلادی ، با حملات  تروریستی  متعددی مواجه  بودند بیشتر نگران هستند.

«خوان ایگناسیو زوییدو» وزیر کشور اسپانیا نیز چند روز قبل درباره تهدیدات امنیتی در سطح تمام اتحادیه اروپا و کشورهای غربی در زمینه حملات تروریستی هشدار داد و ابراز نگرانی کرد. 

نگرانی کشورهای غربی از گسترش تهدیدات تروریستی درحالی است که این کشورها و در راس آنها آمریکا خود با حمایت های گسترده از افراط گرایان در کشورهای عراق و سوریه به ایجاد و گسترش گروههای تروریستی از جمله داعش دامن زده اند.

 

کلیدواژه