قوس 04, 1402 18:13 Asia/Kabul
  • گذرگاه چمن پنجمین روز پیاپی بسته بود
    گذرگاه چمن پنجمین روز پیاپی بسته بود

تجارت پاکستان و افغانستان از گذرگاه مرزی چمن در پنجمین روز متوالی همچنان متوقف بود.

به گزارش رادیو دری، درحالی‌ که تحصن علیه محدودیت‌های تردد بین پاکستان و افغانستان ادامه دارد و معترضان بزرگراه منتهی به قندهار را مسدود کرده‌اند، توقف تجارت پاکستان و افغانستان از گذرگاه مرزی «چمن» از پنج روز گذشت.

هزاران تاجر، اعضای احزاب مختلف سیاسی و اعضای جامعه مدنی بیش از یک ماه است که در اعتراض به تصمیم یکجانبه دولت موقت پاکستان برای ایجاد محدودیت‌های تردد تحصن کرده‌اند.

آنان هشدار می‌دهند در صورت بی‌توجهی اسلام‌آباد به خواسته‌هایشان، اعتراضات را وارد مرحله جدیدی می‌کنند.

به گزارش دان نیوز، صادق خان صافی رئیس اتحادیه بازرگانان چمن می‌گوید: معترضان در گام بعدی، دست به اعتصاب کاری خواهند زد و اداره‌های دولتی در خیبر پشتونخوای جنوبی را خواهند بست.

ماه گذشته دولت موقت پاکستان اعلام کرد سیاست جدید مرزی را از اول نوامبر اجرا خواهد کرد که بر اساس آن هرگونه تردد در مرز با افغانستان بدون پاسپورت و ویزای معتبر ممنوع خواهد شد.

بر اساس این تصمیم، تردد مردم مناطق قبایلی که از زمان تأسیس پاکستان با شناسنامه و کارت هویتی صورت می‌گرفت، از این پس باید با استفاده از پاسپورت افغانستان و ویزای پاکستان انجام شود و سایر مدارکی که در گذشته به قبایل ساکن اطراف خط دیورند در افغانستان به عنوان مجوز عبور از مرز برای دیدار با خانواده و تجارت داده شده بود، بی‌اعتبار است.

تحصن‌کنندگان در اعتراض به این تصمیم و با درخواست برای لغو آن بزرگراه اصلی چمن را با گذاشتن موانع مسدود کرده‌ و همه نوع تجارت بین پاکستان و افغانستان از طریق گذرگاه چمن-اسپین بولدک را به حالت تعلیق درآورده اند.

پیش از این جان اچکزی وزیر اطلاع‌رسانی ایالت بلوچستان به معترضان وعده داده بود حکومت به هر کارگر روزمزد -که در آن منطقه به نام «لغری» شناخته می‌شوند- ماهانه هشت هزار کلدار پاکستانی می‌پردازد تا دست از اعتراض بردارند اما لغری‌ها این پیشنهاد را رد کردند.

لغری‌ها به کارگرانی گفته می‌شود که با تردد آزادانه در مرز و از راه انتقال اموال و مسافران بین افغانستان و پاکستان، زندگی خود را تأمین می‌کنند.

معترضان به محدودیت تردد بین پاکستان و افغانستان، بزرگراه «کویته-چمن» را بستند

کلیدواژه