قوس 18, 1402 10:02 Asia/Kabul
  • آمریکا با آتش بس در غزه مخالفت کرد
    آمریکا با آتش بس در غزه مخالفت کرد

آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی را برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه به رغم کسب ۱۳ رای موافق، وتو کرد.

به گزارش رادیو دری، در نشست عصر جمعه شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی به رای گذاشته شد که از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ عضو رای موافق، آمریکا رای مخالف و بریتانیا رای ممتنع داد. 

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت سازمان ملل به حداقل ۹ رای بدون مخالفت ( وتوی) ۵ عضو دائم این شورا یعنی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین نیاز دارد که قطعنامه پیشنهادی امارات با  وتوی آمریکا مواجه شد.

مخالفت آمریکا با قطعنامه شورای امنیت برای آتش در غزه در حالی است که آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد با توجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه در پی جنگ اسرائیل، نامه ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرده بود.

آمریکا از زمان آغاز حملات نظامی اسرائیل در غزه اصلی‌ترین حامی این رژیم بوده و با ارسال سلاح و حمایت‌های سیاسی به شعله‌ور کردن آتش جنگ کمک کرده است.

دولت جو بایدن در هفته‌های آغاز جنگ در برابر درخواست‌های مستمر برای کمک به برقراری آتش‌بس در غزه گفته بود که کاخ سفید تنها از «وقفه‌های جنگی» در غزه حمایت می‌کند و طرفدار آتش‌بس که می‌تواند به نفع حماس تمام شود نیست.

 امیرعبداللهیان: حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی، مانع دستیابی به آتش بس است

نامه بی‌سابقه گوترش به شورای امنیت سازمان ملل درباره غزه

کلیدواژه