جدی 02, 1402 20:21 Asia/Kabul
  • روسیه: احترام به تمامیت ارضی ایران از اصول بنیادین روسیه است
    روسیه: احترام به تمامیت ارضی ایران از اصول بنیادین روسیه است

دیپلمات ارشد روسیه تأکید کرد که احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی ایران از اصول بنیادین در سیاست خارجی روسیه است.

به گزارش رادیو دری، میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه در دیدار با کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با ارائه گزارشی از ششمین مجمع همکاری اعراب و روسیه در مغرب در 20 دسامبر 2023، بر روابط دوستانه ویژه مسکو و تهران تأکید کرد و احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی ایران و عدم مداخله در امور داخلی ایران را از اصول بنیادین در سیاست خارجی روسیه برشمرد. 

سفیر ایران در مسکو نیز در این دیدار با تاکید بر حاکمیت بلافصل و تاریخی ایران بر جزایر سه گانه بوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس، گفت: انتظار ما این است که روسیه با توجه به روابط رو به رشد با جمهوری اسلامی ایران، اجازه ندهد دشمنان روابط دو کشور از چنین مواضع و فضاهایی سوء استفاده کنند.

پیش از این، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه جمعه 22 دسامبر در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران روابط مسکو و تهران را راهبردی دانست و تاکید کرد: «حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران همواره مورد احترام روسیه بوده است و این سیاست رسمی مسکو هیچگاه نباید مورد تردید قرار گیرد. ما در مذاکرات تنظیم بیانیه پایانی نشست مغرب به صراحت، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران را مورد توجه قرار دادیم.»

حسین امیرعبداللهیان نیز در این تماس تلفنی در واکنش به بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مغرب، جزایر سه گانه ایرانی را جزء لاینفک تمامیت ارضی ایران دانست و تاکید کرد که تهران در موضوع احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیتی خود با هیچ طرفی تعارف ندارد.

لازم به ذکر است که در بیانیه پایانی ششمین نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه ادعا شده بود طرف‌ها از راه‌حل‌ها و ابتکارات صلح‌آمیز برای حل آنچه "مناقشه میان ایران و امارات بر سر مالکیت جزایر سه‌گانه" خوانده شده، استقبال می‌کنند.

امیرعبداللهیان خطاب به لاوروف: در مورد تمامیت ارضی خود با هیچ طرفی تعارف نداریم

کلیدواژه