جدی 02, 1402 09:11 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان خطاب به لاوروف: در مورد تمامیت ارضی خود با هیچ طرفی تعارف نداریم
    امیرعبداللهیان خطاب به لاوروف: در مورد تمامیت ارضی خود با هیچ طرفی تعارف نداریم

وزیر امورخارجه ایران در گفت و گوی تلفنی با همتای روسی خود گفت: تهران در موضوع احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیتی ایران با هیچ طرفی تعارف ندارد.

به گزارش رادیو دری؛ امیرعبداللهیان در تماس تلفنی روز جمعه «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه به بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش اشاره کرد و به همتای روسی خود تاکید کرد: جزایر سه گانه ایرانی، جز جدایی ناپذیر تمامیت ارضی ایران است و جمهوری اسلامی هر ادعایی از سوی هر طرفی را در این خصوص کاملا مردود می داند.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به مناسبات مثبت و رو به رشد مسکو و تهران یادآوری کرد: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها از اصول بنیادین در مناسبات دوجانبه است و تهران در موضوع احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیتی اش با هیچ طرفی تعارف ندارد.

وزیر امور خارجه روسیه نیز در این تماس تلفنی، روابط مسکو و تهران را راهبردی دانست و تصریح کرد: حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران همواره مورد احترام روسیه بوده است و در این سیاست رسمی مسکو، هیچگاه نباید تردید شود.

سرگئی لاوروف اضافه کرد: ما در مذاکرات تنظیم بیانیه پایانی نشست مراکش، به صراحت، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران را مورد توجه قرار داده‌ایم.

مذاکرات جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای دستیابی به توافق صلح، اوضاع فلسطین و باریکه غزه و برخی موضوعات دوجانبه و منطقه ای از دیگر محورهای این گفتگوی تلفنی بود.

ششمین نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه روز چهارشنبه (۲۰ دسامبر) به ریاست «ناصر بوریته» وزیر خارجه مراکش و با حضور «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و وزیران خارجه کشورهای عربی در مراکش برگزار و در بخشی از بیانیه این اجلاس، ادعاهایی بی اساس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی تکرار شد.

کنعانی: جزایر سه گانه تعلق ابدی به ایران دارند

سخنگوی نیروهای مسلح: ایران درباره جزایر سه‌گانه با کسی تعارف ندارد

کلیدواژه