حوت 06, 1402 08:53 Asia/Kabul
  • درخواست گوترش برای صلح در پایان دومین سال جنگ اوکراین
    درخواست گوترش برای صلح در پایان دومین سال جنگ اوکراین

دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه حملات علیه زیرساخت های غیرنظامی باید متوقف شود، گفت: اکنون زمان صلحی عادلانه، مبتنی بر منشور ملل متحد، قوانین بین المللی و قطعنامه های مجمع عمومی، بین روسیه و اوکراین فرا رسیده است.

به گزارش رادیو دری، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه در نشست شورای امنیت به مناسبت پایان دومین سالگرد جنگ روسیه و اوکراین گفت: منشور ملل متحد و قوانین بین المللی راهنمای ما برای ایجاد جهانی عاری از بلای جنگ هستند، با این حال، تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین بطور مستقیم هر دو را نقض کرد.

گوترش افزود: ساز وکارهای حل وفصل اختلافات در فصل ششم منشور مشخص شده که عبارتند از مذاکره، تحقیق، میانجیگری، توافق، داوری، حل و فصل قضایی، و توسل به آژانس ها یا ترتیبات منطقه ای است.

موضع گیری دبیرکل سازمان ملل متحد درباره لزوم پایان دادن به جنگ اوکراین و برقراری صلح با توجه به تبعات و پیامدهای انسانی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و نیز تاثیرات منفی آن بر امنیت قاره اروپا بیان شده است.

این جنگ بیش از 500 هزار نفر تلفات از دو طرف روسی و اوکراینی جنگ گرفته و موجب ویرانی بخش زیادی از بخش های شرقی و مرکزی اوکراین شده است.

طبق برآوردها بازسازی اوکراین نیازمند هزینه ای 500 میلیارد دلاری به مدت 10 سال است.

گوترش: جنگ در اوکراین باید متوقف شود

کلیدواژه