حوت 15, 1402 15:23 Asia/Kabul
  • آیا سیاست دولت جدید پاکستان در قبال مهاجران افغان تغییر خواهد کرد؟
    آیا سیاست دولت جدید پاکستان در قبال مهاجران افغان تغییر خواهد کرد؟

کارشناسان افغانستانی درباره تغییر سیاست دولت جدید پاکستان برابر پناهجویان افغان و اخراج اجباری آنها از این کشور نظرات متفاوتی دارند.

به گزارش رادیو دری، شماری از کارشناسان افغانستانی معتقدند پایان کار انوارالحق کاکر نخست‌وزیر دولت موقت و انتخاب شهباز شریف به عنوان نخست‌‎وزیر جدید پاکستان نمی‌تواند عامل تغییردهنده در سیاست آن کشور در قبال افغانستان باشد.

عنایت‌الله اسحاق‌زی از کارشناسان مسائل سیاسی می‌گوید تمامی تصمیمات مهم در ارتباط به سیاست خارجی پاکستان را ارتش آن کشور اتخاذ می‌کند و تغییر در دولت بر تغییر سیاست اسلام‌آباد در قبال افغانستان تأثیرگذار نخواهد شد.

این در حالی است که سمیع‌الله یوسف‌زی از دیگر کارشناسان می‌گوید ممکن است در مسائل امنیتی و مرزی نقش ارتش پاکستان در تصمیم‌گیری‌ها مهم باشد اما در سایر موارد از جمله موضوع مهاجرین، تجارت و چگونگی صدور ویزا برای افغان‌ها ممکن است با روی کار آمدن کابینه جدید، سیاست پاکستان نیز تغییر کند.

وی خاطرنشان کرد: در دوره 18 ماهه قبلی که شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان بود، روابط‌ پاکستان با افغانستان ستودنی نبود اما حالا روابط کنونی تا حدی بهبود خواهد یافت.

یوسف‌زی اظهار داشت: درست است که سیاست‌های افغانستان و هند در رأس سیاست‌های ارتش پاکستان است اما اگر به جای یک حکومت ضعیف موقت یا نظامی یک حکومت سیاسی برقرار باشد شرایط بهبود پیدا می‌کند، مشکلات مردمی و مسائل تجارتی بهتر درک می‌شود و اسلام‌آباد سیاست‌هایش را بر اساس آن ایجاد خواهد کرد.

اعضای پارلمان پاکستان روز یکشنبه با اکثریت آرا شهباز شریف سیاستمدار برجسته حزب مسلم لیگ شاخه نواز را به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور برگزیدند.

شهباز شریف برادر کوچکتر نواز شریف نخست‌وزیر اسبق پاکستان است که پس از برکناری عمران خان در آوریل 2022 میلادی به کرسی نخست‌وزیری این کشور تکیه زد اما در آگوست 2023 زمام امور را به دولت موقت سپرد.

کارشناسان معتقدند رسیدگی به افزایش حملات جنگجویان از جمله تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) و بهبود مناسبات با افغانستان تحت حاکمیت طالبان از جمله مهم‌ترین چالش‌های پیش روی دولت شهباز شریف خواهد بود

تصمیم دولت موقت پاکستان برای اخراج اجباری بیش از 1.7 میلیون پناهجوی بدون اسناد اقامتی از پاکستان که اکثریت آنان را مهاجران افغان تشکیل می دهند در پی این تنش‌ها گرفته شده است که از اول نوامبر 2023 آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان شد