حمل 04, 1403 14:00 Asia/Kabul
  • تحلیل- حمله تروریستی در حومه مسکو ؛ اقدامی از جانب داعش یا غرب ؟
    تحلیل- حمله تروریستی در حومه مسکو ؛ اقدامی از جانب داعش یا غرب ؟

در حمله تروریستی به سالن برگزاری کنسرت در مجتمع تجاری «کروکاس سیتی هال» در در شهر کراسنوگورسک در استان مسکو بیش از 93 نفر کشته شدند. سرویس امنیت فدرال روسیه عصر جمعه 21 مارس اعلام کرد که تیراندازی و آتش‌سوزی قبل از اجرای کنسرت در تالار«کروکاس سیتی هال» در حومه شهر مسکو رخ داد که بر اثر آن 115 نفر دیگر زخمی شدند .

بنا برگزارش رسانه‌های روسی بین سه تا پنج مرد مسلح در این حمله شرکت داشتند. در تعدادی از ویدئوهایی که در کانال‌های تلگرام روسی منتشر شده، مشاهده می‌شود که سه مهاجم با شلیک اسلحه وارد این مجموعه می‌شوند.

گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله مسلحانه مرگبار روز جمعه را برعهده گرفت. داعش در بیانیه ای که در تلگرام منتشر شد گفت که اعضای داعش به تجمع بزرگی در حومه مسکو پایتخت روسیه حمله کردند. داعش همچنین تاکید کرد که نیروهایش فرار کرده‌اند..با این حال دمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه بیانیه داعش جعلی دانست و گفت : عامل این حمله تروریستی داعش نیست. وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد که نهادهای مجری قانون در این کشور عامل این حمله تروریستی را مشخص و اعلام خواهند کرد.

گفته می شود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از این حادثه تروریستی گفته است که : از وتو کردن قطعنامه شورای امنیت و حمایت از مردم غزه پشیمان نیستیم حتی اگر به ما ضربه بزنید. به زودی در کرملین بیانیه رسمی خواهیم داد.

نکته مهم اینکه شماری از کشورهای غربی از جمله آمریکا پیش از این در باره وقوع حمله تروریستی در روسیه هشدار داده بودند. در این راستا وزارت خارجه روسیه تصریح کرد چنانچه آمریکا اطلاعاتی درباره این حمله تروریستی در اختیار دارد بایستی آن را در اختیار مسکو قرار دهد.

در این راستا بیانیه چندی قبل آمریکا درباره احتمال وقوع حمله تروریستی در مسکو به موضوعی برای سوال از جان کربی، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری وی تبدیل شد. سفارت آمریکا در مسکو روز ۸ مارس به شهروندان آمریکایی هشدار داده بود که ظرف ۴۸ ساعت آینده از حضور در تجمعات عمومی «از جمله محل برگزاری کنسرت» اجتناب کنند. سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری مدعی شد که بیانیه سفارت آمریکا مربوط به این حمله خاص که روز جمعه رخ داد نبوده است. او هم چنین تصریح نمود که اوکراین دخالتی در حمله تروریستی امشب در یک تالار کنسرت در نزدیکی مسکو نداشته است.

به نظر می رسد مقامات ارشد روسیه بیشتر به نقش غربی ها در وقوع این حمله تروریستی بزرگ در حومه مسکو مشکوک هستند. کما اینکه مدودف در این زمینه به نقش احتمالی اوکراین اشاره و تاکید کرد: اگر مشخص شود عاملان این حمله از سوی مقام‌های کی‌یف تحریک و تشویق به این جنایت شده‌اند، نباید میان عامران و آمران این حمله تروریستی تفاوتی قائل شد و همه آنها را باید یافت و بی‌رحمانه به عنوان تروریست نابود کرد.

نکته جالب اینکه شمار قابل توجهی از اتباع روسیه که از اهالی قفقاز شمالی به ویژه چچن و داغستان محسوب می شوند در داعش حضور دارند. هم چنین شمار زیادی از اتباع کشورهای آسیای مرکزی نیز در گروههای تروریستی تکفیری از جمله داعش عضویت دارند . این تروریست ها در دوره حضور در عراق و سوریه انواع آموزشها را دیده و از تجربه جنگی برخوردار بوده و با بازگشت به کشورهای متبوع خود هم چنان به فعالیتهای تروریستی خود ادامه می دهند.

 همین مساله موجب نگرانی مقامات روسیه به دلیل احتمال ارتکاب حملات تروریستی در خاک روسیه از جانب آنها شده و نیروهای امنیتی روسیه تاکنون حملات متعددی علیه هسته های تروریستی در مناطق مختلف این کشور صورت داده اند. پیش از حمله روز جمعه 21 مارس در حومه مسکو چندین حمله مشابه در روسیه رخ داده است.علاوه بر حملات به مترو مسکو در فوریه 2004 با 41 کشته ، حمله مجدد به مترو مسکو در مارس 2010 با 40 کشته و حمله به مترو سن پترزبورگ در آوریل 2017 با 7 کشته ، در سال 2002 نیز جدایی طلبان چچنی به تئاتر مسکو حمله کردندکه صدها کشته بر جای گذاشت.

اکنون با وقوع حمله تروریستی بزرگی که در حومه مسکو رخ داده  و شمار کشته ها و مجروحان آن رو به افزایش است ، سئوال مهم این است که آیا این حمله همانند حملات قبلی در مسکو و سن پترزبورگ کار عناصر تروریستی تکفیری است که از اتباع مناطق مختلف قفقاز شمالی بودند یا اینکه اقدام سازمان یافته ای از جانب سرویس های اطلاعاتی غربی و اوکراین در راستای بی ثبات سازی روسیه و کاهش محبوبیت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است که اخیرا پیروز انتخابات ریاست جمهوری با کسب بیش از 87 درصد آرا شده است؟

 

کلیدواژه